Boosheid van vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik zijn nu een half jaar samen. We zijn gelukkig en houden van elkaar. De laatste tijd heeft mijn vriend het druk op school. We zijn allebei 18 jaar. Hij kan daardoor boos worden op me. Heel boos. Daarna biedt hij zijn excuses aan en dan is het wel weer goed. Toch merk ik dat het bij mij blijft hangen en dat ik zoiets moeilijk van mezelf kan afzetten. Soms voel ik dan ook minder liefde voor hem. Wat moet ik hiermee? Ik zie het niet zitten als hij dit als we getrouwd zijn ook doet. Dit weet hij ook en dan voelt hij zich heel erg schuldig, maar die boosheid blijft wel terugkomen.

Antwoord

Beste 18-jarige,

Een half jaar ben je samen... ik neem aan dat je bedoelt dat jullie verkering hebben, want ‘samen wonen’ lijkt me nog lang niet aan de orde! Jullie zijn nog druk bezig om elkaar te leren kennen en dat merk je zelf, nu je vriend soms erg boos kan worden en jij niet weet wat je daarmee moet. Nee, natuurlijk zie jij het niet zitten als hij in de toekomst hetzelfde gedrag blijft vertonen. Hij biedt dan wel zijn excuses aan, maar daarmee is het probleem van opnieuw boos worden niet van de baan. Nu zeg ik niet dat je nooit boos mag worden, maar als je vriend zijn houding niet verandert, na weer een boze bui bij een druk (school)programma, is het voor jou een terechte vraag: hoe nu verder?

Praat daar met hem over. Wellicht doe je dit ook wel, want je schrijft dat hij zich schuldig voelt. Tja, blijven praten lijkt me de manier om tot de ontdekking te komen of jullie ècht wel bij elkaar passen! Je bent allebei nog jong, zelfs schoolgaand (je vriend in elk geval) en dús verander je ook nog wel. Dat lijkt een dooddoener, maar zo bedoel ik het niet. Jij, je vriend of beiden gaan misschien nog studeren. En ook het deel gaan nemen aan het arbeidsproces moet nog beginnen. Kortom, mogelijkheden genoeg om te veranderen! Naar elkaar toe te groeien, òf van elkaar weg te groeien. Bedenk ook eens of je wel samen met deze vriend oud wil worden! Houden van elkaar, is er wel voor dít moment, maar is de liefde toekomstbestendig? Denk er maar goed over na!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

boosheidverkering