Shincheonji-leer uit Zuid-Korea: sekte of christelijke kerk?

Dr. J. P. Zwemer / Geen reacties

Vraag

Graag zou ik wat willen weten over de Shincheonji-leer uit Zuid-Korea waar Man Hee Lee leider van is. Kunnen we hier spreken van een sekte of een christelijke kerk? Zijn er in Nederland ook groepen die zich hiermee bezig houden? Is deze leer betrouwbaar?

Antwoord

Een korte kennismaking met de officiële website van de Shincheonji groepering/kerk leert helaas dat de diverse waarschuwingen tegen Shincheonji terecht zijn. Zo staat er over de leider op die eigen website te lezen: “Currently, the pastor of Shincheonji Temple of the Tabernacle of the Testimony is creating God’s kingdom of heaven here on earth, exactly as he witnessed it in heaven.” Deze bewering betekent dat Lee Man-Hee in de hemel reeds Gods koninkrijk gezien zou hebben. Zo’n bewering moet toch in elk geval de gedachte doen postvatten: is deze leer wel te verenigen met de leer van de kerk van alle tijden, waarin van zulk schouwen nooit gehoord werd?

Nog een citaat afkomstig van de officiële website van Shincheonji: “The flesh and blood of Jesus are his words and Jesus himself promised that he would be with us and in us “on that day”, the day of fulfillment (Jn 14:20, Rv 3:20). Jesus living inside of us, is us eating his flesh and blood, only when we do so can we live eternally (Jn 6:33-35, 6:47-51). Jesus' flesh and blood can be eaten when Jesus returns, and his flesh and blood is given through the one who comes in his name (refer to Jn 14:16-26, Rv 10). The one who understands this will eat these words.” Van brood en wijn in het Heilig Avondmaal als tekenen van Jezus Christus’ lichaam en bloed, geofferd als verzoening voor onze zonden, is hier geen sprake, terwijl dat toch het geval zou moeten zijn. De teksten op de website bevatten veel meer eigenaardige redeneringen die ver af liggen van het belijden van de kerk van alle eeuwen en alle plaatsen, zoals dat terug te vinden is in bijvoorbeeld de Apostolische Geloofsbelijdenis.

Het is dus goed te begrijpen -en het is een extra waarschuwing- dat de Anglicaanse Kerk in november 2016 zo’n 500 gemeenten in en rond Londen gewaarschuwd heeft tegen een met de Shincheonji groepering verbonden organisatie. Shincheonji schijnt allerlei organisaties te gebruiken als dekmantel voor haar streven, dat toch als niet anders te benoemen is dan: sektarisch en slechts in naam christelijk. Shincheonji lijkt de Drie-eenheid te loochenen en te beweren dat alleen Lee Man-Hee de Bijbel juist kan uitleggen en vindt alleen de eigen groepering de ware kerk. In Nederland lijkt deze groepering niet heel actief of wijdverbreid te zijn en dat moet maar zo blijven ook.

Dr. J. P. Zwemer

Tags in dit artikel:

sekte