Vegatest werkt goed

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij iets vertellen over de vegatest? Ik ben al verschillende keren bij een therapeut geweest en het werkt goed. Een vriend van mij zei dat ik daar niet hoorde en dat dit bedrog is. Kunt u mij advies geven?

Antwoord

Beste vriend(in),

Ik ontving je vraag over de vegatest. Je bent, schrijf je, al verschillende keren bij een therapeut, die met de vegatest werkt, geweest en vraagt of ik je er iets van kan vertellen. Je zult er eigenlijk zelf wel iets van weten, want ik neem aan dat je het aan je therapeut hebt gevraagd. De vegatest meet je energie/frequentie op een bepaald punt van je lichaam (heel vaak wordt de nagel genomen, met nog een punt ergens anders) en meet de energie/frequentie van een dierlijk orgaanpreparaat, laten we zeggen van de lever of galblaas of van een ander orgaan en daarna worden de uitkomsten vergeleken. Geven ze hetzelfde getal aan, dan functioneert de lever of galblaas (of ander orgaan) goed. Is dat niet het geval, dan functioneert het betreffende orgaan niet goed of minder goed. Zo kan men de verschillende organen van het lichaam ’meten’. De therapeut kan, als iets niet of minder goed functioneert, adviezen geven over voeding, eventueel wat (vaak homeopathische) medicijnen voorschrijven enz. Is de afwijking van de getallen groot dan zal hij/zij, als hij/zij een betrouwbaar iemand is, doorverwijzen naar een arts. Iemand die de vegatest doet is namelijk niet in de eerste plaats therapeut. Het kàn wel, als hij/zij voldoende opleiding heeft ontvangen. Soms/dikwijls is dat het geval, maar niet altijd.

Nu vraag je of het bedrog is. Mijn antwoord is ‘nee’, waarbij ik natuurlijk uitga van de integriteit van degene die de vegatest doet. Men heeft er een opleiding voor ontvangen, in de regel van één jaar. Daarna kan men nog een aantal aanvullende cursussen gevolgd hebben. Vergelijk het voor de duidelijkheid met een EHBO’er. Een EHBO’er is geen arts, maar hij kan, als hij zijn grenzen goed in acht neemt, wel heel zinnige dingen doen. Een arts weet echter altijd meer. Misschien zegt de betreffende vriend daarom dat de vegatest bedrog is. Ik vind het trouwens altijd het beste niets buiten de eigen arts om te doen. Als de eigen arts niet erg in de vegatest gelooft (ik weet dat reguliere artsen niet zo hoog van de vegatestmethode opgeven) zal hij je toch de vrijheid geven om de test te laten doen en is hij in ieder geval op de hoogte.

Het doen van de vegatest hoort bij de alternatieve geneeswijzen (hoewel het dus geen geneeswijze is). Het aantal daarvan is de laatste 20 a 25 jaar sterk toegenomen. De vegatest is, als ik het goed gelezen heb, ontwikkeld in de zeventiger jaren van de vorige eeuw, dus is betrekkelijk nieuw.

Of bedoelt de betreffende vriend dat een christen niet naar iemand die de vegatest doet toe hoort te gaan omdat het niet kan samengaan met ons geloof? Er zijn namelijk alternatieve genezers die zich bezig houden met zaken waar we als christen afstand van nemen, bijvoorbeeld als het samengaat gaat met bepaalde religieuze symbolen of rituelen. Dan moet je er mee oppassen of, nog beter, er ronduit mee breken. Het is, zeker in onze tijd, erg belangrijk jezelf steeds af te vragen waar je zelf, of degene met wie je contact hebt, mee bezig bent. Ik heb echter geen reden om om die reden de vegatest af te wijzen. Zelf ken ik een goede christin die de vegatest bij mensen doet en ik heb geen enkele twijfel over haar christen-zijn of integriteit. Ik heb vanwege jouw vraag nog even bij haar wat informatie ingewonnen.

Kun je je vertrouwen niet teveel zetten op iemand die de vegatest doet of op de vegatest zelf? Dat kan, ja. Maar dat geldt ook als het een reguliere arts of medicijnen betreft. Het geldt altijd: Vest op mensen geen vertrouwen, waar men nimmer heil bij vindt. Maar welgelukzalig als je je vertrouwen zet op de Heere, onze God (Psalm 146). Ik hoop dat je dat ook heel persoonlijk weet en doet.

Ds. H. Veldhuizen

Tags in dit artikel:

natuurgeneeskunde