God alles in allen

Dr. C. A. van der Sluijs / 2 reacties

Vraag

Volgens het christelijk geloof zal uiteindelijk “alles in allen” zijn. Wat betekent dit? Ik begrijp niet goed wat bedoeld wordt met “alles in allen” zijn. Ik heb gekeken in 1 Korintiërs 15:28. De mens heeft van nature het verlangen naar de onsterfelijkheid. Geloven in God laat zien dat de mens de wil heeft om eeuwig voort te duren. Hoe wordt God alles in allen?

Antwoord

Een moeilijk gedeelte. Zo eenvoudig mogelijk uitgelegd. Met toespitsing naar waar het om gaat.

Het heeft allemaal te maken met Adam en met de tweede Adam, onze Heere Jezus Christus. En met de opstanding uit de doden, van Hem en van ons. Vervolgens is het sleutelwoord: onderwerping. Van Zijn vijanden (dus ook van ons van nature) en van alle dingen en tenslotte van Zichzelf aan de Vader. Misschien voel je het al aankomen: de opstand van Adam in het Paradijs, en daarmee van ons mensen in Adam, wordt langzamerhand heel persoonlijk en wereldwijd overwonnen. En zo en daarmee wordt God (weer) alles en in allen. Daaraan zie je dat het in ons leven moet en mag gaan om de eer van God, zoals Calvijn ons leerde. En God komt aan Zijn eer in ons leven als wij ons buigen voor Hem dan wel ons onvoorwaardelijk onderwerpen aan Hem. En dan gaat het om genade in de verzoening van ons leven. Als genade dan genade wordt voor ons en in ons, smaken wij een vrede die alle verstand te boven gaat. Dat is een voorsmaak of voorproef van de uiteindelijke vrede als God tenslotte alles in allen zal zijn.

En dan mag ik je misschien de vraag wel stellen of God alles voor je of geworden is en of je zo mag uitzien naar Zijn toekomst. Want daar gaat het eigenlijk om. Dit kun je eigenlijk alleen maar beantwoorden met ja of nee.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

2 reacties
Prisma23
“alles in allen”, (BGT "alles en iedereen") is voor mij één van de mooiste uitdrukkingen in de Bijbel. Is dit moeilijk? Misschien juist wel heel makkelijk! Het is een uitdrukking om zo goed mogelijk in woorden uit te leggen wat het volmaakte van God is en hoe het in het Koninkrijk van God (BGT, Gods nieuwe wereld) is.
Wat het is? Het is van God dus is het volmaakt. Dus is het eigenlijk heel makkelijk.
CrA
@vraagsteller, Jezus heeft een opdracht van Zijn Vader ontvangen en aanvaardt. Die opdracht is al gedeeltelijk door Jezus uitgevoerd, nl. Hij is gekomen, heeft geleden, is gestorven, is opgestaan en is opgevaren. We zien dat God, Jezus beloond heeft op Zijn werk wat Hij al heeft gedaan. God heeft Hem alle macht gegeven in de hemel en op de aarde (als Koning heersen). God heeft Hem(Jezus) alle dingen aan Zijn voeten onderworpen. En daar is Jezus nu nog mee bezig, want we zien het om ons heen dat de dood nog niet verslonden is tot overwinning. Wanneer Hij ook deze taak heeft uitgevoerd, dan zal Jezus Zichzelf ook onderwerpen aan God. God bepaalt alles, ook hoe het verder gaan zal. Hij Zelf is immers uitgesloten van onderwerping (1. Kor. 15:27). We lezen in Openbaring 3:12, dat Jezus daar spreekt over Zijn nieuwe Naam. Bij een Naam hoort een bepaalde bevoegdheid. Bv. bij de naam Jezus hoort de bevoegdheid van zalig maken. Jezus krijgt dus een nieuwe Naam met daaraan verbonden een nieuwe bevoegdheid/taak. Wat deze precies zal inhouden weten we niet, het is nieuw. Wel weten we, dat Jezus Zijn nieuwe Naam met de Naam van Zijn Vader en de naam van de stad van Zijn Vader, zal schrijven op degenen (zij worden vergeleken met een zuil) die zullen overwinnen. En zo zal God alles zijn, in en door Jezus, in allen (allen die overwinnen).