Docent erg close

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Samen met twee vriendinnen hield ik twee weken een docent in de gaten. We vonden dat hij close was met twee andere meiden uit de klas. Hij praatte opvallend veel met hen en lachte veel met ze, vergeleken met alle andere meiden uit de klas. Vorige les kwamen we erachter dat hij naar de borsten keek van die meiden. Ook werd hij ongemakkelijk en rood toen een van hen vroeg of ze naar het toilet mocht en of iedereen een kwartier eerder weg mocht.

Dat kijken naar die twee meiden was zo opvallend dat heel de klas het had kunnen zien, want het was geen snelle blik. Maar wel 2 seconden en dat wel vijf keer. We dachten dat die twee meiden de enige ‘slachtoffers’ waren, maar nee. Toen de les was afgelopen en iedereen uit het lokaal liep, keek hij naar vier andere meiden.

We willen als het zo doorgaat niet meer de les in en we weten niet wat we er mee aan moeten. Moeten we het tegen de meiden zelf zeggen of juist tegen onze mentor? Wat betekent dit voor de docent en is dit overdreven van ons? Ik voel me verdrietig dat dit gebeurt en meiden uit m’n klas hiervan de dupe zijn. Ik voel me hierdoor ook misbruikt.

Antwoord

Dag vragenstelster,

Bedankt voor je vraag. Heel goed dat je dit vraagt en dat je je afvraagt wat jouw reactie zou moeten zijn.

Ik adviseer je om naar de docent zelf te stappen. Dat is de meest moeilijke weg, maar wel de meest Bijbelse volgens Mattheüs 18, vooral vers 15. Ga maar samen naar hem toe. Als hij jullie hoort is het oké. Hoort hij jullie niet, dan zou ik naar je mentor gaan. En natuurlijk is het lastig en verdrietig voor jou. Maar je doet het ergens voor. Het kan voor jullie allebei winst opleveren.

Het zou ook nog kunnen zijn, dat hij het niet herkent. Bid de Heere maar of Hij meegaat. Ik wens je van harte Gods Zegen hierbij.

Groetjes,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

leraar