Snel irriteren aan vriendje

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik zit met een probleem dat steeds groter lijkt te worden. Ik hou veel van mijn vriendje. Ik ben 17, hij is 19. We hebben nu bijna een jaar verkering. De laatste tijd hebben we best weleens ruzie. Gelukkig kunnen we dit altijd goed oplossen en uitpraten en daarna is het weer fijn en goed tussen ons en komen we er samen sterker uit. Ik ben echter naar de oorzaak van deze ruzies gaan kijken. Ik merk dat die regelmatig door mij ontstaan. Ik kan snel geïrriteerd raken aan mijn vriend, of ik voel mij niet gewaardeerd en gezien terwijl mijn vriend wel regelmatig zegt dat hij van mij houdt en er voor mij wil zijn. Hoe kan ik hier aan werken, zodat deze ruzies minder worden? Ik houd wel echt van hem, maar ik vind het zo jammer dat ik mezelf zo snel aan iets kan irriteren.

Antwoord

Beste 17-jarige,

Jij bent goed bezig, zeg! Je ontdekte waar de oorzaak van jullie ruzies ligt en wilt daaraan werken: klasse! Nu nog de vraag: hoe dan? Door nog meer ontdekkingen te doen! Wat verwacht je van hem? Wat kán hij jou geven en wat wíl jij aan hem geven? Wat wil je zien, horen, voelen? Schrijf concrete antwoorden op (je voelt je niet gewaardeerd: waarin, waarmee, hoe? Hij zegt, dat hij van je houdt: hoe en op welke toon, welk moment, zegt hij dat? Geloof je hem?). Maak een dagboekje, met iedere keer aantekeningen bij deze vragen. Wellicht zie je dan na verloop van tijd wat jou aantrekt in je vriend, of wat je juist niet wilt. En op basis van je eigen waarnemingen kun je dan constateren of jullie bij elkaar passen (ook als je ouder wordt!) of dat jullie helemaal níet naar elkaar toegroeien. Jullie zijn nog jong, en beiden zullen veranderen... en heus, dat is géén dooddoener!

Van harte wens ik je een fijne verkeringstijd toe met veel ‘uitpraatmomenten’!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
2 reacties
K80
Een goed antwoord zeg.

Het kan ook gewoon zo zijn, dat ondanks dat je veel van hem houd, hij gewoon geen relatie materiaal is voor jouw.
Verkering is ook bedoeld om elkaar goed te leren kennen en dan kan ook de conclusie zijn dat je gewoon niet goed genoeg bij elkaar past.
Verkering hebben wil niet zeggen dat koste wat koste de relatie door moet gaan. Krijg je geen fijne huwelijken mee.
shaila
Eens met Marijke en K80.
Nog even een kleine toevoeging. Leg je de lat voor jezelf en voor je vriend niet al te hoog? Het kan ook averechts werken dat je steeds aan je vriend irriteert. Misschien is ook jou reactie richting hem niet altijd fijn! Vaak is het een wisselwerking. Veel sterkte in jullie verkeringstijd. Doe het biddend!