Winterdip

dr. Nomen Nescio / 3 reacties

Vraag

Ik (meisje 20) voel me al een paar weken moe en lusteloos. Vorig jaar om deze tijd was dat ook al zo, toen ging ik niet meer naar college en heb ik mijn vakken niet gehaald. Dat wil ik dit jaar graag voorkomen. Heeft u tips om alles wat positiever te bekijken, ook al ben ik zo enorm moe?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Wat je beschrijft is een herkenbaar probleem. Tijdens mijn studententijd waren er ook diverse mensen in mijn omgeving die hetzelfde euvel leden. Met name rond de Kerst wanneer de druk voor tentamens e.d. groot worden is er bij heel wat studenten ook een soort van 'winterdepressie/winterdip' waar te nemen.

Je vraagt om tips om met de moeheid en lusteloosheid om te gaan. In de eerste plaats is het belangrijk om voor jezelf een goede balans te vinden tussen inspanning en ontspanning. Maak aan de hand van je lesrooster een goede planning waarin je de te bestuderen stof in behapbare porties opdeelt. Plan daarnaast ook tijd in voor ontspanning. Probeer dan ook om op tijd naar bed te gaan en er ook weer op tijd uit te komen. Kortom, zorg voor een juist ritme van de dag. Probeer ook niet om overdag te gaan slapen want dan keer je alleen je dag/nacht ritme om en dit komt je studeren niet ten goede.

Ten slotte is het van belang om te sporten/actief te bewegen, ondanks dat je er misschien helemaal geen zin in hebt. Door actief te bewegen maak je namelijk endorfine aan, wat ook wel 'gelukshormoon' wordt genoemd. Mensen die depressief zijn worden dan ook altijd geadviseerd om actief te gaan bewegen.

Ik hoop dat je wat met deze tips kunt. Heel veel succes!

Lees meer artikelen over:

depressieflusteloosmoe
3 reacties
dijna61
Wat ik je aan kan raden: Koop een goeie lichttherapielamp van 10.000 lux.
Dit werkt echt. Een paar weken gebruiken is soms al voldoende. Mijn zoon gebruikt 'm nu ook al weer een paar dagen.
Je kunt ze nieuw kopen of gebruikt via marktplaats, maar ook in de winkel natuurlijk. Het is wel belangrijk dat je de juiste sterkte hebt.
louis2
Ga een wat vaker fietsen of wandelen, liefst in de natuur of in het bos dat helpt.
Wat ook kan helpen is een keertje terugtrekken en denken; wat wil ik nou. Lees wat uit de bijbel of bid even, en je zult snel tot nieuwe inzichten komen.
aald
Heb je dit elk jaar?

Zelf heb ik er jaren last van gehad. In de winter kon ik ook totaal niet slapen. Voor mij heeft inderdaad een lichttherapie lamp enigszins geholpen.

Nadat ik door een internist onderzocht ben, bleek dat ik een ernstig tekort aan vitamine D3 in mijn bloed had. Inmiddels slik ik dit bij: in het buitenland (ebay) kun je dit in sterke concentratie en goedkoop kopen. Het schijnt dat veel mensen een gebrek aan vitamine D3 hebben. Is misschien iets om door je huisarts te laten onderzoeken.