Dubbele hersenbloeding na spoedkeizersnede

Ds. A.A. Egas / 4 reacties

Vraag

Ik ben acht weken geleden bevallen van ons vierde kindje door middel van een spoedkeizersnede. Tijdens deze keizersnee kreeg ik een dubbele hersenbloeding, doordat ik het HELLP-syndroom had. We leven nu in een erg moeilijke periode. Ik ben altijd tegen het gebruik van de pil geweest, maar nu weet ik het niet meer. Ik wil niet meer zwanger raken en het risico lopen dat mijn kinderen dan geen moeder meer hebben. Is de pil bijbels gezien een juiste oplossing voor ons? Ik weet het niet. Maar ik durf geen zwangerschap meer aan in de toekomst.

Antwoord

Geachte mevrouw,

Wat merk je toch ook in uw situatie weer, dat het zo waar is wat we vaak boven een geboortekaartje zetten: “De Heere, Die leven gaf en leven spaarde.” De Heere heeft er u, ondanks alle complicaties, doorheen willen helpen. Ik hoop van harte dat u ook Hem daarvoor de dank hebt willen brengen en nog steeds in die stille verwondering van Zijn onverdiende trouw en zorg mag leven.

Uw vraag is niet eenvoudig. Ik kan namelijk niet als medicus bepaalde risico’s van een aandoening inschatten bij een zwangerschap. Ik heb even op internet gezocht naar een omschrijving van het HELLP-syndroom. Ik geef hier weer wat het is, omdat ook anderen uw vraag lezen en misschien niet weten wat er mee bedoeld wordt. Als ik het goed begrepen heb gaat het over een ernstige vorm van zwangerschapsvergiftiging. Er is dan sprake van een verhoogde afbraak van rode bloedcellen, een gestoorde lever-functie en een tekort aan bloedplaatjes waardoor de bloedstolling wordt ontregeld. Hierbij kunnen zich levensbedreigende situaties voordoen, zoals dat ook in uw geval was. Wel begrijp ik, dat er onderzoek gaande is of er kans is op herhaling bij een volgende zwangerschap.

Ik begrijp uw angst en zorg, want u bent langs het randje van de dood gegaan. Ik denk dat het heel goed is dat u in de eerste plaats een gesprek hebt met uw gynaecoloog om het gevaar op herhaling met hem te bespreken. Wanneer zijn advies is, gezien de redelijk aanwezige kans op herhaling, om niet meer zwanger te raken, dan denk ik dat we zo’n advies ter harte moeten nemen. Kinderen zijn een zegen van de Heere, maar wij hebben daarbij ook op andere zaken te letten. Zo zegt onze Catechismus bij de uitleg van het zesde gebod dat we ons niet moedwillig in enig gevaar moeten begeven.

Wanneer we ons hart voor de Heere in oprechtheid openleggen, en we geen bijbedoelingen hebben om toch heimelijk aan geboortebeperking te doen, dan mag u naar mijn gedachte de middelen gebruiken om zwangerschap te voorkomen. Welk middel dan de aangewezen weg is, is nog een tweede vraag. U spreekt over het gebruik van de pil, maar er is ook de methode van de natuurlijke gezinsvorming (NFP), mogelijk is dit ook voor u een alternatief. Het sluit aan bij de van de Heere gegeven wetmatigheden in het lichaam. Mijn bezwaar tegen de pil is, dat het de innesteling van een bevruchte eicel voorkomt, waardoor er in feite een al door God geschapen leven niet tot ontwikkeling kan komen. Ik weet niet of de medische ontwikkelingen nu zo ver zijn voortgeschreden, dat dit niet meer gebeurt, daarom moeten jullie je over de exacte werking van de pil zeker goed laten voorlichten.

Wat bij al deze dingen het allerbelangrijkste moet zijn, is de geloofwetenschap dat ons leven geborgen is in Zijn hand. Laat ook deze nood je mogen uitdrijven tot de Heere, om voor tijd en eeuwigheid in Hem geborgen te zijn. Dat sluit onze verantwoordelijkheid niet uit, zeker niet, maar het mag dan wel waar worden: “Mijn ziel is immers stil tot God, van Hem wacht ik een heilrijk lot, Hij immers zal mijn rotssteen wezen.”

Heel veel sterkte en wijsheid toegebeden,
met vriendelijke groet en Gode bevolen,
Ds. A. A. Egas

Tags in dit artikel:

voorbehoedsmiddel
4 reacties
sydneylover
@vraagsteller: Een korte search met google leverde op dat je een kans hebt van 15% op herhaling van het HELLP syndroom en dat het verwerken ervan een flinke tijd duurt, ook voor je echtgenoot! Acht weken lijkt mij daarom heel kort om alweer aan überhaupt een nieuwe zwangerschap te denken. Ik ben geen arts, maar ik vind eigenlijk dat ds. Egas in zijn antwoord hier niet voldoende aandacht aan geeft.

Speel geen Russische roulette maar zorg ervoor dat het je niet gebeurt! Geloof dat de Heere als een Vader in de hemel altijd voor je zorgt (zondag 10 is zó mooi), maar gebruik ook je nuchtere verstand dat je van Hem gekregen hebt.
ariane
Jammer dat deze vraag,het is een moeilijk onderwerp, door een Ds is beantwoord. De tweede alinea is een goed advies vraag de gyneacoloog wat zij/hij ervan vindt!
Google eens Stichting hellp syndroom.
Ook als je zonder complicatie een zwangerschap hebt beleefd heeft je lichaam tijd nodig om te ontzwangeren.
Helemaal na een zwangerschap die geëindigd is met twee hersenbloedingen.Er is tijd van bezinning nodig,en dus een vorm van anti-conceptie. Een vorm die ook veilig is en dat is onthouding of een pil. Zo dat je dus ,je terechte angst, niet meer zwanger raakt.
Tel je zegeningen ,geniet van je man en vier kinderen en kies een in overleg met je arts een anti-conceptie die afdoende en definitief is.
ariane
Jammer dat deze vraag,het is een moeilijk onderwerp, door een Ds is beantwoord. De tweede alinea is een goed advies vraag de gyneacoloog wat zij/hij ervan vindt!
Google eens Stichting hellp syndroom.
Ook als je zonder complicatie een zwangerschap hebt beleefd heeft je lichaam tijd nodig om te ontzwangeren.
Helemaal na een zwangerschap die geëindigd is met twee hersenbloedingen.Er is tijd van bezinning nodig,en dus een vorm van anti-conceptie. Een vorm die ook veilig is en dat is onthouding of een pil. Zo dat je dus ,je terechte angst, niet meer zwanger raakt.
Tel je zegeningen ,geniet van je man en vier kinderen en kies een in overleg met je arts een anti-conceptie die afdoende en definitief is.
refoweb
We kregen de volgende reactie binnen:

"Graag zou ik in contact willen komen met de vrouw die deze vraag stelde. Ik heb nl. exact hetzelfde meegemaakt. Heb liever niet dat mijn mailadres op de site vermeld staat."

De vraagsteller kan indien gewenst een mail sturen naar vragen@refoweb.nl voor het betreffende mailadres.