Vriendin heeft professionele hulp nodig

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vriendin die echt professionele hulp nodig heeft. Haar thuissituatie is van dien aard dat het bijna niet meer uit te houden is. Ze geeft zelf aan dat ze het nog wel volhoudt, maar ze gaat er steeds meer onder lijden. Ze wordt heel stil en teruggetrokken. Met niemand wil ze praten over haar situatie. Ze is heel gesloten. Heeft u advies?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je hebt een vraag gesteld waaruit heel veel goede en begrijpelijke zorg spreekt voor je vriendin. En dat is goed. Je zou graag willen dat je vriendin echt professionele hulp krijgt. Laat ik dat meteen maar zeggen: dat zal niet zo gemakkelijk zijn. Professionele hulp moet ieder altijd zelf aanvragen. Een ander kan dat niet doen En dat wil je vriendin juist zelf niet. Eigenlijk blijft er, als ik het goed zie, op dit moment maar één ding over: dat jij om haar heen staat. Je doet dat al, maak ik uit je vraag op. Ik zou je willen vragen: blijf dat, als je dat kunt, vol houden. Al ben jij geen professional, mensen kunnen heel veel voor elkaar betekenen in, wat ik zou willen noemen, begrijpende aandacht. Misschien moet je dat een beetje onopvallend doen, niet te nadrukkelijk. Tenminste, dat maak ik uit je vraag op: je vriendin wil er niet over praten. En toch heeft ze hulp nodig. Probeer steeds in te schatten hoe het met haar is. En als de gelegenheid zich voordoet zou je nog eens kunnen wijzen op professionele hulp. Ik weet niet wat voor hulp ze nodig heeft. Misschien is dat vooral psychische hulp Mensen moeten wel eens iets overwinnen om psychische hulp aan te vragen. Als dat met je vriendin zo is, probeer voorzichtig haar afweer tegen psychische hulp te ontzenuwen. Maar vooral: begrijpende en invoelende aandacht voor haar hebben. En er, misschien soms onopvallend, “voor haar zijn”.

Weet je wat de Naam HEERE betekent? Je weet dat vast wel. Je kunt het lezen in Exodus 3:14: “Ik zal zijn (die Ik zijn zal)”. Wat is dat een geweldig Naam. We kunnen ook lezen: “Ik zal er voor je zijn” of: “Ik ben er” voor je. Dagon is de korengod, daar heb je niet zoveel  aan. Baäl is de god van de welvaart; daar heb  je ook niet zoveel aan. Maar een God die er IS, voor degenen die Hem nodig hebben, is geweldig. En nu mag jij proberen een middel in de handen van de Heere te zijn om er voor je vriendin “te zijn”. Laat haar  (nog eens: niet te nadrukkelijk!) merken dat je er voor haar bent.

Daarnaast denk ik ook nog aan iets anders. Ik weet niet in welke moeilijke of verdrietige of onmogelijke thuissituatie je vriendin verkeert, omdat je dat niet schrijft. Maar laat ik twee mogelijkheden noemen. Misschien heb je daar wat aan.

1. Ze heeft thuis een oude zieke moeder (of ouders). Of een dementerende vader (ouders). Ik weet natuurlijk helemaal niet of dat zo is. Maar je kunt vast wel een beetje meevoelen wat ik bedoel. Als dat (of iets dergelijks) zo is, zal er waarschijnlijk regelmatig een dokter komen. Die moet de thuissituatie van je vriendin kennen. En als dat niet zo is, zou je die dokter kunnen bellen. Nog beter is misschien: naar zijn spreekuur gaan en je zorgen aan hem voorleggen. Voorzichtig! Dokters hebben meestal niet graag dat je hen met deze dingen lastig valt. Maar als het werkelijk zo is, zal een dokter een luisterend oor hebben. Ik denk dat je vriendin niet moet merken dat je dat doet. De dokter zou ongemerkt, als hij in het gezin is, kunnen vragen: “En hoe is het met jou de laatste tijd? Kom jij bij mij maar eens op mijn spreekuur”. Misschien zit ik er helemaal naast, maar je kunt misschien de situatie van je vriendin aan de hand van mijn voorbeeld invullen en dan een bepaalde weg voor haar inslaan.

2. Ze wordt thuis mishandeld. Of: ze wordt heel kort gehouden waardoor de psychische druk voor haar heel erg groot is. Ik kan me dat nauwelijks voorstellen, maar het komt voor. Als ik die kant moet uitdenken, denk ik weer aan de dokter. Een dokter is een vertrouwenspersoon. Die moet je in vertrouwen kunnen nemen. Hij heeft zijn ambtsgeheim; dat zal hij niet breken. Daarnaast denk ik ook nog aan een dominee of wijze ouderling. Ook zij hebben hun ambtsgeheim. Je zou hen advies kunnen vragen. Zij zullen (veronderstel ik) de thuissituatie van je vriendin kennen. Misschien kunnen ze zelf ook wat voor je vriendin betekenen.

Ik hoop dat ik de situatie goed heb ingeschat en dat je wat aan mijn antwoord hebt. Vergeet je ook je gebed niet voor je vriendin? Ik had dat als eerste kunnen zeggen, maar ik noem het als laatste. Niet omdat dat het minst belangrijk is. Maar juist opdat je dat vooral zult doen. Je zult het, denk ik, ook wel doen. Het gebed is wel eens “de kracht van de zwakken” genoemd. En je weet het vast wel: God is een God Die jou op je gebed wijsheid kan geven en je vriendin op je gebed kan helpen. Veel sterkte toegewenst. En denk nog eens aan de Naam HEERE: Ik zal er (voor je) zijn.

Ds. H. Veldhuizen

Tags in dit artikel:

hulpverleningvriendschap