Creatie van de aarde

dr. ir. Wim de Jong / Geen reacties

Vraag

Vandaag zat ik op een verjaardag en hadden we een discussie. De Bijbel begint met de volgende tekst: “In den beginne schiep God den hemel en de aarde. De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.” Nu is de vraag: was de aarde er al voordat de schepping begon of niet? Je kan het namelijk op verschillende manieren lezen als ik het zo bekijk. Of de aarde was er en de schepping begon. Of de schepping begon en de aarde is gecreëerd.

Antwoord

De eerste zin van de Bijbel vertelt dat God de aarde schiep, en de tweede zin dat de door God geschapen aarde aanvankelijk woest, leeg en donker was. Wat Genesis 1 niet vertelt is dat die woeste, lege, donkere aarde op zich al bijzonder was, met zijn zware ijzeren kern die, samen met de stromen vloeibaar gesteente onder de dunne aardkorst (nog steeds) zorgt voor stabiliteit en een magnetisch veld dat bescherming biedt tegen de vernietigende straling vanuit de ruimte.

De rest van Genesis 1 vertelt hoe God de aarde verder ontwikkelt, in een stapsgewijze aanpak: (1) licht scheiden van donker; (2) het water op de aarde scheiden van het water erboven;  (3) land scheiden van het water op de aarde, en op het land planten en bomen maken; (4) de zon en de maan aan de hemel plaatsen om tijdrekening op aarde mogelijk te maken; (5) vissen en vogels maken; (6) landdieren maken en ten slotte de mensen; (7) uitrusten.

Zie verder mijn antwoord op de vraag “hoe is de wereld ontstaan”.

Dr. ir. W. de Jong