Mindfulness op de basisschool

drs. A. Diepeveen- van der Marel / Geen reacties

Vraag

Hoe moet ik omgaan met mindfuloefeningen op de basisschool. Ze werken met de methode van Eline Snel, de training “Aandacht Werkt”, gebaseerd op mindfulness. Door deze oefeningen proberen ze rust, aandacht, concentratie en focus te krijgen bij de leerlingen. Is het gek dat ik hier mijn ernstige bedenkingen tegen heb? Is er geen christelijke alternatief om hetzelfde doel te bereiken?

Antwoord

Beste mijnheer/mevrouw,

Uit uw vraag maak ik niet geheel op of u de vraag als ouder stelt of bijvoorbeeld als leerkracht op een school waar deze methode zal worden toegepast. Het maakt uit of je zelf je weg kunt vinden in de uitvoering, of dat je als ouder geconfronteerd wordt met een methode waar je mogelijk niet achterstaat. Dit laatste lijkt me het meest aannemelijk omdat u spreekt van “ze werken met de methode.”  Dus het is helemaal niet gek dat u vragen hebt en mijn aansporing zou zijn: stel deze ook!

Er zijn al enkele waardevolle antwoorden te vinden op Refoweb m.b.t. het toepassen van technieken gebaseerd op mindfulness. Ik sluit me daar graag bij aan. Het gaat  om het belang van kritisch kijken naar de inhoud van een training. Weeg wat het doel is en of hier ook religieuze (bij)bedoelingen bij zijn. Het is een verschil als er alleen technieken worden toegepast die het doel hebben om aandacht en rust te verbeteren of dat er een religieuze weg wordt verondersteld. Met het doel “verbeteren van rust, aandacht en focus” is niets mis en we kunnen in de Bijbel ook veel aansporingen vinden om de dingen met rust, aandacht, bezinning uit te voeren. In die zin ligt er een mooie opdracht voor ons allemaal om ook de kinderen hierin voor te leven. Maar de woorden en de oefeningen die in methodes gebruikt worden, kunnen per methode verschillen. Mijn advies zou zijn om daarom goed te kijken naar de teksten die zullen worden gesproken, die je mogelijk ook kunt inzien, zonder direct de oefeningen zelf af te keuren. De technieken zelf kunnen effectief zijn en we weten dat er positieve effecten worden aangetoond.

Christelijke alternatieven zijn mij niet bekend. Ik vraag me af of bij een dergelijk alternatief het dan alleen om andere taal gaat, waarmee het wel anders klinkt, maar de inhoud hetzelfde is. Mijn advies is om het gesprek aan te gaan en zelf ook zorgvuldige afwegingen te maken hierin.

Alle goeds gewenst,
Anja Diepeveen

Tags in dit artikel:

mindfulness