Citalopram

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Ik slik al een tijdje citalopram. Ik ga zorgvuldig om met m’n medicijnen. Ik let erop dat ze niet rondslingeren. Wel heb ik soms Citalopram in m’n handtas zitten. Mijn angst is soms toch dat een kind zo’n tablet inslikt. Wat gebeurt er als een jong kind per ongeluk een tablet binnen krijgt? Wat zijn dan de symptomen? En wat dan te doen? Houdt een kind hier dan blijvend wat aan over?

Antwoord

Wanneer het om één tablet gaat zal het wel meevallen, wellicht wat misselijk, droge mond en dufheid. Anders is het natuurlijk wanneer het om meer tabletten gaat. Dan hangt het weer af van hoe veel kilo een kind is. Het is dus goed dat kinderen er niet aan kunnen komen. En omdat citalopram op een vast tijdstip moet worden ingenomen, ‘s avond of ‘s morgens, lijkt me de handtas geen logische plek, het is geen paracetamolletje voor wanneer er opeens pijn optreedt.

Drs. N. Wolswinkel

1 reactie
shaila
Is het een idee om er max 2 in een pillendoosje te doen. Zo n handig klein doosje. Ik weet natuurlijk niet hoeveel mg je slikt. 40 mg is best veel. Ik slik 10 mg nu. Nog beter is het om te stoppen. Moeilijk maar niet onmogelijk. Ik ben met 40 begonnen en slik nu 10. Heeeel langzaam aan het afbouwen. Zeker al een jaar mee bezig. Steeds 5 mg minder. Want nu is er nog een angst bij...de angst dat een kind ze kan slikken. Sterkte...want je hebt niet niets citopram...