Meervoudsvorm van Paulus

Ds. J.A. Mol / Geen reacties

Vraag

Paulus spreekt in het meervoud als hij bijvoorbeeld in 2 Korinthe 5 schrijft: Wij bidden u van Christuswege, enz. Dit is op meerdere plaatsen het geval. Hij schrijft hier toch als zelfstandige apostel en niet namens meerdere personen? Waarom schrijft hij dan toch in meervoudsvorm?

Antwoord

Beste vriend(in),

Waarom schrijft Paulus vaak in de eerste persoon meervoud? Het gebruik in de brief van deze vorm kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. De meeste voornaamwoorden in de eerste persoon meervoud lijken te verwijzen naar Paulus zelf (bijv. 1:8; 7:5-7). Afhankelijk van de context verwijzen ze mede naar Timotheüs. Hij wordt in 1:1 als medeafzender genoemd. Hierbij dient wel in het oog te worden gehouden dat Paulus apostel is en Timotheüs daar broeder wordt genoemd.

In 2 Korinthe 5:20 spreekt Paulus over “wij” en  “gezanten” (meervoud). Paulus is een apostel. Het lijkt mij dat Paulus zichzelf hier ziet als vertegenwoordiger van de apostelen. Zij brengen immers allemaal dezelfde boodschap. Zij verkondigen hetzelfde Evangelie. Zo wordt ook vandaag  nog steeds hetzelfde gedaan. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol