Bijbel voor kind met autismespectrumstoornis

Ds. C.J. Droger / 3 reacties

Vraag

Bij mijn zoontje van vijf is vorig jaar de diagnose ASS (autismespectrumstoornis) vastgesteld. Nu merk ik aan tafel met Bijbel lezen dat hij zijn aandacht er niet bij heeft en ook niet lijkt te beseffen waar het over gaat. We hebben de kinderbijbels van Vreugdenhil,  H. van Dam en de Kijk en lees en Kijk en lees peuterbijbel. Geen van allen slaan aan.

Op advies van een kennis heb ik wat b-boekjes aangeschaft. Je moet dit vergelijken met de Nijntjeboekjes: op iedere bladzijde staan vier regels op rijm en op de andere bladzijde een tekening. Ik merk dat hij dit wel oppikt, maar het zijn maar korte boekjes en het liefst zoek ik een Bijbel die er op lijkt. Iemand een idee welke Bijbel ik dan zou kunnen aanschaffen of iemand die er ervaring mee heeft?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. Je probeert je zoontje het Woord van God voor te houden en mee te geven, maar je stuit op de gevolgen van zijn ASS op zijn luisteren naar en begrijpen van de Bijbel. Dit is een probleem dat herkenbaar is bij kinderen met een ASS. Wat kun je hieraan doen?

1. Je kunt de b-boekjes blijven gebruiken, omdat je zoontje dan oppikt waarover het gaat. Je zou in het verlengde ervan hem een kleine opdracht kunnen geven, bijvoorbeeld dat hij wat opschrijft over het verhaal of er een tekening over maakt.

2. Je kunt de peuterbijbel van Laura Zwoferink aan hem voorlezen en er dan ook een opdracht aan verbinden. Met een beloning als hij de opdracht op een goede manier doet.

3. Een kinderbijbel die op de b-boekjes lijkt, ken ik niet. Je zou bijv. bij boekhandel Den Hertog in Houten kunnen vragen of er zoiets bestaat.

4. Je zou bij de vereniging Helpende Handen kunnen informeren of zij intussen al materiaal heeft ontwikkeld voor de leeftijdsgroep van je zoontje. Ze hebben intussen al veel ontwikkeld, maar of dat ook voor jonge kinderen is, weet ik niet. Een mailtje of een telefoontje naar Woerden zal je snel duidelijkheid geven.

5. En als je creatief bent: maak misschien zelf iets wat helemaal afgestemd is op je zoontje. Je zult hem ermee dienen en wellicht anderen...

Hopelijk kom je hier wat verder mee. Sterkte en wijsheid toegewenst voor de opvoeding van je zoontje. Door zijn ASS zal dat niet altijd gemakkelijk zijn. Bid elke dag om wat je nodig hebt voor die dag en verdiep je in wat een ASS voor een kind betekent. Zo zul je een goede moeder voor hem zijn.

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

autisme
3 reacties
Naturel
Ik weet niet of je de Kijkbijbel wat vind? Zelf vond ik het een fijne bijbel toen mijn kinderen klein waren.
Al moet ik eerlijk zeggen dat de tekst minimaal is en er afbeeldingen van Jezus in staan. Ik had er zelf geen bezwaar tegen maar kan me zo voorstellen dat een ander dat niet fijn vind

En De bijbel voor jou, van Mevrouw J.Mulder. een echte aanrader.
Verhalen die bijbelgetrouw zijn en qua lengte en woordkeuze goed passen bij kinderen.
Deze schrijfster heeft zelf een kindje met handicap en kon maar geen geschikte bijbel vinden en heeft toen deze geschreven.

Anders zou ik eens bij een goede ch r christelijke boekhandel gaan kijken of natuurlijk een Bibliotheek . Dan kun je eerst eens rustig thuis lezen en kijken hoe je kindje erop reageert voor je een bijbel aanschaft
rJWK
De Luikjesbijbel is misschien wel wat? Daarmee maak je het Bijbellezen interactief op een laagdrempelige manier, wat zijn concentratie zou kunnen verbeteren.

Wat interactie betreft zijn er misschien nog wel meer opties, passend bij het niveau van je zoontje.
Samanthi
@Naturel
Ja Kijkbijbel van Kees de Kort, daar dacht ik ook meteen aan, toen mijn kinderen heel klein waren las ik die al en bekeken we de plaatjes.