All about God

Ds. C. Budding / Geen reacties

Vraag

Hoe denkt u over de website allaboutGOD.com?

Antwoord

Beste vragensteller,

Om maar met de deur in huis te vallen: ik wist niet van het bestaan van deze site af voordat ik bovenstaande vraag kreeg. Toch heb ik hem opgezocht en ben op zoek gegaan naar de uitgangspunten die de mensen achter de site hanteren. Het blijkt dat de site zijn wortels heeft in de Verenigde staten en in 2002 is opgericht. Zij zijn niet formeel verbonden aan een organisatie of denominatie maar hebben als doel om mensen te leiden tot Jezus Christus als hun Heere en Heiland.

Positief vind ik dat er geen doekjes om gewonden wordt en helder en eerlijk de uitgangspunten weergegeven worden in een geloofsbelijdenis. Zij beschrijven dit als “fundamentele christelijke doctrines” waar ik in grote lijnen prima in mee kan komen: De Bijbel als onfeilbaar woord van God. Het is God die Schepper is van alle dingen. Ook wordt benadrukt dat de mens gevallen is sinds de zondeval van Adam, waarbij gesproken wordt over het geestelijk dood zijn van de mens. Jezus Christus kwam naar deze aarde om Zijn liefdesoffer te geven en mensen te reinigen van hun zonde zodat zij in een eeuwige relatie met God hebben. Bij dit heilswerk zijn alle drie Personen van de Goddelijke Drie-eenheid betrokken.

Hoewel ik lang niet alle artikelen gelezen heb, zie ik dat de auteurs oprechte pogingen doen om apologetische artikelen te plaatsen waarbij een pleidooi gehouden wordt voor een theïstische visie op het ontstaan van de wereld. En niet alleen op vragen over schepping en evolutie worden antwoorden gegeven, maar ook vele andere vragen waar (jonge studerende) mensen tegen aanlopen kun je er vinden.

Toch wil ik ook wel wat kanttekeningen plaatsen. De site zet in met de uitspraak: “God... wil graag weten wat jij gelooft!” Daarna wordt kort een samenvatting gegeven van het doel: “Wij hebben allemaal gezondigd en verdienen allemaal Gods oordeel. God, de Vader, stuurde Zijn eniggeboren Zoon om dat oordeel op Zich te nemen voor iedereen die in Hem gelooft. Jezus, de Schepper en eeuwige Zoon van God, die Zelf een zondeloos leven leidde, hield zo veel van ons dat Hij voor onze zonden stierf om zo de straf op Zich te nemen die wij verdienen. Volgens de Bijbel werd Hij begraven en stond Hij op uit de dood. Als jij dit werkelijk gelooft, er in je hart op vertrouwt en alleen Jezus als je Redder aanvaardt door te zeggen: "Jezus is Heer", dan zul je van het oordeel gered worden en de eeuwigheid met God in de hemel doorbrengen. Wat is jouw antwoord?”

Hierbij zou ik de vraag willen stellen: Weet God dat niet allang? Of om het met Handelingen 15:18  te zeggen: “Aan God zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend.” Hier wordt mijns inziens de mens een vrije wil toegekend die hij sinds de zondeval verloren heeft. Daarom stel ik ook hun oproep onder kritiek dat je door te zeggen dat “Jezus is Heer” je Jezus als Redder aanvaardt en daardoor een kind van God wordt. Lijkt dat niet op een geloof met je verstand? Dan wil ik graag de apostel Paulus na spreken die zegt: “Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God” (Efeze 2:8). Dan blijft het inderdaad waar dat de schuld van het ongeloof helemaal bij de mens ligt (Dordtse Leerregels H1:5) maar waar is dan het wonder dat God naar een zondig mens omziet? Wat is het juist een bevrijding om dát bij God te mogen laten.

Ook heb ik moeite met de opmerking als de opstellers zeggen: “Wij zijn volgelingen van Jezus. Net als Jezus staan wij afwijzend tegenover een groot aantal problemen in de "georganiseerde godsdienst", dat wil zeggen pogingen van de mens om God te bereiken middels regels en rituelen.” Wat is de “georganiseerde godsdienst” dan? Wordt daar de kerk mee bedoeld? Kun je écht zeggen dat Jezus daar tegen was? Stel je dan de Farizeeën en Schriftgeleerden uit de tijd van Jezus dan niet ineens op één lijn met de kerken van nu? Dat lijkt me theologisch absoluut onhoudbaar. Op tal van plaatsen lees je van orde en structuur in de jonge christengemeenten (zie als voorbeeld 1 Korinthe 12 en 14 en op tal van plaatsen meer).

Kortom: Deze website geeft veel informatie die op zich prima bruikbaar is en waar een oprechte poging gedaan wordt om christelijke antwoorden te formuleren op moeilijke vragen. Maar betekent dat dan dat je alles maar klakkeloos moet overnemen wat je leest? Dat zou ik niet doen! Weeg alle artikelen die je leest. Leg ze naast de Bijbel en bidt of de Heilige Geest je verstand en hart verlichten wil, om zo antwoorden te ontvangen op je levensvragen.

Prop. C. Budding