Nare dromen

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Zelf ben ik Katholiek en ben, sinds ik last heb van de duivel, meer in God gaan geloven. Mijn verhaal: Twee jaar geleden kwam ik in contact met de duivel. Ik had een boze droom waarin ik de duivel voor me zag. Ik zei: God verslaat je. Toen begon de duivel keihard te lachen. De volgende droom ging over dat mijn familie en ik in een onbekende kamer zaten. Plotseling kwam er een engel in de kamer met een krijsend geluid. Ik schoot toen mijn familieleden dood, terwijl ik juist dol ben op mijn familie. Een paar maanden later stierf mijn opa, die ook gelovig is. Hij stierf op mijn geboortedag: 29 juni. Vele nare dromen volgden nog en ik werd steeds banger van de duivel. Elke nacht als ik in bed lig hoor ik de duivel lachen. Mijn vraag aan u is, weet u misschien hoe ik van de duivel af kan komen?

Antwoord

Beste vriend,

Je vraag over de duivel en allerlei boze dromen die je hebt is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Dat komt onder andere doordat ik je niet ken. Wat je schrijft kan namelijk te maken hebben met je achtergrond of met je afkomst of met bepaalde gebeurtenissen in je leven. Zelfs met bepaalde gebeurtenissen die je je zelf niet of nauwelijks meer herinnert. Iemand kan bijvoorbeeld als kind 'duivelse' dingen meegemaakt hebben in een oorlog (denk  aan allochtonen) en dat kan later bij het volwassen worden (of nog later) tot angstdromen leiden. Of een erg ongeluk, of incest. Of als je als kind (een) bepaalde gruwel- en/of geweldfilm(s) hebt gezien. De indrukken kunnen opgeslagen worden in het onbewuste en er later op een andere manier uitkomen. Ik probeer daar naar jou toe heel voorzichtig in te zijn en neem aan dat dat bij jou allemaal niet het geval is, maar toch schrijf ik het je om je te laten zien dat psychische factoren een rol kunnen spelen. En de duivel kan dat als invalspoort gebruiken.

Daarnaast: in de Bijbel (Prediker 5:2) staat: "Een droom komt door veel bezigheden". Ik moest daar aan denken toen ik las dat je die afschuwelijke droom had dat je je familieleden, op wie je juist erg dol bent, doodschoot en vervolgens je opa juist op je geboortedag stierf. Komt dat ook van (een) bepaalde geweldfilm(s) die je zag, of van een hard computerspelletjes, die de duivel vervolgens als invalspoort kan gebruiken? Of houd je zoveel van je familie dat je gauw angstig bent dat hen wat kan overkomen en gebruikt de duivel dat om je door dromen bang te maken? Ook dat schrijf ik je om je te laten zien hoe ingewikkeld dromen kunnen zijn.

Twee voorbeelden uit de Bijbel, die je vast wel kent:

1. De farao in Egypte droomt dat er 7 vette en, even later, 7 magere koeien uit de Nijl  komen (Genesis 41). Even later droomt hij van 7 dikke en 7 dunne korenaren. Die dromen zijn psychologisch verklaarbaar: de farao was in zijn gedachten altijd bezig met de welvaart in zijn land; misschien was hij zelfs angstig dat het een keer mis kon gaan, zeker als de waterstand van de rivier de Nijl laag stond. In dit geval gebruikt God (en niet de duivel) die dromen: er komt een tijd van 7 jaar hongersnood.

2. Koning Nebukadnezar. Hij heeft een angstdroom van een groot beeld, dat door een steen  verbrijzeld wordt  (Daniël 2) en later van een grote boom die omgehouwen wordt (Daniël 4). Dat beeld en die boom stellen zijn koninkrijk voor, dat omvergeworpen kan worden. Ook die dromen gebruikt God  (in dit geval dus ook niet de duivel) om Nebukadnezar te waarschuwen rekening met Hem te houden.

Wat ik bedoel? Het kan zijn dat je door bepaalde gebeurtenissen in je leven, of door een bepaalde ontwikkeling of (scheef)groei, of door bepaalde afbeeldingen (in kerken) of vertellingen op school in je jonge kinderjaren of door bepaalde omstandigheden gauw angstig bent en je angstdromen daar uit voortkomen. Als dat het geval is zou je er met je dokter over kunnen praten en hem raad kunnen vragen.

Of moet ik het ergens anders zoeken? Want de duivel is een reële macht. Ik raad je aan voor het slapen-gaan krachtig tot God te bidden om een rustige slaap. En vooral om een vast geloof in Jezus als de Heiland van zondaren. Jij hebt Jezus als je Heiland evenzeer nodig als ieder ander.

En in de tweede plaats: Lees de Bijbel, vooral de Evangeliën. Je zou dat ook kunnen doen voor het slapen-gaan: Een stukje uit de Bijbel lezen, bidden, naar bed gaan, over het gelezene nadenken en wellicht val je dan in een rustige slaap. Vraag je bij het Bijbellezen steeds af wie Jezus voor je is. Vraag God of Hij jouw Heiland mag zijn.

Het gaat er namelijk niet alleen om dat je geen last  meer hebt van duivelse dromen. Maar dat de Heilige Geest en het geloof in Jezus er voor terugkomt. Jezus heeft daar eens een gelijkenis van verteld: iemands (levens)huis wordt gereinigd van een onreine (duivelse) geest; maar zijn huis blijft leeg staan. En dan komen er zeven onreine (duivelse) geesten voor terug. Het gaat om Gods Heilige Geest en het geloof in Jezus in je leven. Van harte hoop ik dat dat bij jou het geval mag zijn.

Ik zag dat je pas (29 juni) jarig was. Gefeliciteerd. Ik begrijp dat je op je verjaardag aan je overleden opa moet denken. Dat kan ik niet van je wegnemen. Wel bid ik je een goed nieuw levensjaar toe, zonder nare en boze dromen. En een jaar waarin Jezus meer voor je wordt: de Weg, de Waarheid en het Leven (Johannes 14:6) ook voor jou.

Ds. H. Veldhuizen

Tags in dit artikel:

dromen