Autistische man

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Ik ben een getrouwde vrouw. Mijn man en ik zijn nu ruim vier jaar getrouwd. Mijn man is de afgelopen jaren regelmatig periodes depressief geweest. Samen zijn we hier sterker uitgekomen en is onze liefde gegroeid en beproefd.

Als kind is er bij mijn man ontdekt dat hij autisme heeft. In onze verkering merkte ik daar regelmatig wat van, mijn man was moeilijk bereikbaar,  gefixeerd op dingen waardoor er weinig tijd en begrip was voor andere dingen, moeite met sociale contacten (we gingen bijna nooit naar een feestje of verjaardag). Vooral het verplaatsen in een ander kan hij niet en dat heeft mij regelmatig tot wanhoop gedreven.

Vaak voel/voelde ik me zo alleen voor de dingen staan. Nu in ons huwelijk merk ik deze dingen meer en meer. Als mijn man het druk heeft op zijn werk blijft hij daarmee bezig, ik sta er dan alleen voor in de zorg voor de kinderen. Het valt me alles zo zwaar dat ik soms bang ben om zelf in een burnout te geraken. Wat moeten we doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste mevrouw,

Wat u moet doen? In de eerste plaats accepteren dat u man is wie hij ís. Leer en lees over autisme, zodat u wellicht begrip kunt leren opbrengen wanneer uw huwelijksrelatie voor u moeilijk wordt. Bedenk dat u hèm niet kunt veranderen, hooguit uw eigen houding tegenover uw echtgenoot, de man met wie u intussen een aantal jaren getrouwd bent.

Wellicht had u bepaalde verwachtingen van uw huwelijk, die nu tot teleurstelling leiden. En dus gaat u -in de tweede plaats- hulp zoeken voor uzelf, om te leren omgaan met zaken die u níét kunt veranderen. Ik doel dan op een ‘coach’ in de persoon van een vriendin, familielid, predikant of ouderling, mogelijk zelfs een professionele hulpverlener (huisarts, maatschappelijk werker, psycholoog). Want ook ú mag er zijn, mèt alle zorgen die u hebt en die u maakt over man en kinderen.

In de derde plaats is het eveneens zaak om heel práktische hulp te zoeken waar u het álleen niet aankunt. Ik denk dan aan huishoudelijke hulp of iemand die u helpt met de zorg voor uw kinderen.

Ik hoop, dat u iets kunt met mijn woorden!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

autisme
6 reacties
Johannes83
En het belangrijkste: wentel je last op Jezus en Hij zal je rust geven. Met dat vertrouwen, die relatie met Hem, en wanneer Hij met je aan het werk is, krijg je steeds meer hoop, rust en moed om de moeilijkheden te doorstaan. Als je van de HEERE houd zal hij ook dit ten goede keren voor jou. Het klinkt misschien cliché (dat heeft het voor mij ook lang gedaan), maar het is echt waar, probeer het maar. Het is een proces, maar Hij gaat dat echt doen. God de Vader beloont wie Hem zoeken.
juffiejuf
Boekentip; 'Eenzame vrouwen' van Ben Zijl
Catherine
Vraagstelster, Er is een forum waarbij je je verdriet en zorgen kunt delen. www.autsider.net, klik dan op het icoontje partnerforum, meld je aan en dan kun je lezen. Het is een besloten forum, dus veilig. Google ook eens op Het Cassandra effect. Sterkte!
javisje
Beste vraagstelster,

Wat goed dat je hulp zoekt. Het antwoord dat je hem moet accepteren in zijn autisme onderschrijf ik ten zeerste. Je kunt hem helaas niet veranderen. Waar ik je op wil wijzen, is dat ze bij helpende handen huiskamergroepen hebben voor partners van mensen met autisme.

Zoek inderdaad informatie hierover op. Bezoek bijv. Info avonden hierover.

En de Heere heeft jullie samengebracht, vraag Hem om hulp en laat Hij je, ook praktisch gezien de weg wijzen. Ik weet niet of jullie ook kinderen hebben. Goed mogelijk dat zij ook autisme hebben. Ook dan is kennis heel belangrijk, dat geeft inzicht. Van harte sterkte gewenst.
alindam
Wel eens aan levensloop begeleiding gedacht? In bijzondere momenten/periodes begeleiding voor beiden. Om te accepteren en te leren wat de ander nodig heeft kort gezegd. En voor jou als partner een praatpaal met kennis van zaken die er net wat verder vanaf staat
Ali636
Verjaardagsfeestjes... Verschrikkelijk vanwege alle herrie en geluid. Maar vrienden 1 op 1 bezoeken of echtparen op bezoek krijgen, dat gaat wel... Sterkte!