Op zoek naar goedkeuring en bevestiging

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik word mij er steeds meer bewust van dat ik op zoek ben naar goedkeuring en bevestiging van anderen: op school, stage, werk en bij mijn vriend. Dit heeft invloed op mijn humeur en gedrag. Als ik voel dat iemand mij goedkeurt en bevestiging geeft dat ik goed ben, voel ik mezelf opgewekt en vrolijk. Voel ik dit niet, of krijg ik feedback, dan voel ik me somber en waardeloos. Het lijkt alsof een ander bepaalt hoe ik mij voel. Ik vind het zo belangrijk wat anderen vinden of denken, vaak denk ik dan ook dat anderen mij vast niet leuk of goed vinden. Hoe kan ik hier aan werken dat niet de ander maar ikzelf mijn stemming kan bepalen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als je nú al zo goed weet wat ànderen van je vinden (goedkeuring geeft een goed gevoel), maar je ónzeker bent over jezelf... koop dan een grote spiegel die je op een plaats hangt waar je jezelf steeds ziet zodat je jezelf kunt toespreken! En wat zeg je tegen jezelf? Juist: “Ik ben waardevol! Ik ben goed, zoals ik ben! Ik ben niet zomaar afhankelijk van het oordeel van iemand anders!” En nog meer van dit soort feedback, die je jezelf geeft.

Ga maar oefenen en laat eens horen of het je lukt om niet zo somber te worden.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

onzekerheidwaarderingzelfvertrouwen