Kleuren in de bijbel

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Geeft God in Zijn Woord bijzondere betekenis aan kleuren die in de Bijbel gebruikt worden? Bijvoorbeeld: wit is rein of zwart is de dood.

Antwoord

Beste vragensteller, je stelt een eenvoudige vraag die niet zomaar te beantwoorden is. Is er over deze vraag al eerder nagedacht? In elk geval kunnen we het volgende vaststellen: God is de Schepper van de hemel en van de aarde. En de aarde zoals wij die vandaag kennen is veelkleurig. De aarde was geen saaie grijze muis. God heeft aan elk dier, aan elke plant, boom, gewas en struik een eigen kleur gegeven. Ook de lucht en de wolken, de zon, de maan en de sterren delen in de kleurenpracht van de grote Schepper van alle dingen. En let eens op de mens: huid, haar en ogen om niet meer te noemen. Wat een verscheidenheid. Wat zou de wereld zonder kleuren een kleurloos geheel zijn.

Maar hoe zit het met de kleuren in de Bijbel? Valt daarover iets te zeggen? In de Bijbel komen we allerlei kleuren op het spoor: zwart (Ps. 42), wit (Gen. 30), hemelsblauw (Ex. 25), rood (Jes. 1), groen (Jer. 17), purper (Luk. 16), enzovoort. Voor ons zijn kleuren richtinggevend of kleurbepalend. Zo stop je bijvoorbeeld voor een rood verkeerslicht. En bij gras denken we automatisch aan de kleur groen. Maar welke betekenis hebben kleuren in de Bijbel? Heeft God er een bedoeling mee?

De kleur zwart associëren wij met de zonde. Het is gebruikelijk om in de kerkelijke gemeente te spreken over bijvoorbeeld een ‘zwart’ hart. En iedereen begrijpt waarover het gaat. Maar als je de teksten in de Bijbel met het woordje zwart erin nagaat, dan is die associatie op z’n minst aanvechtbaar. Zwart komt in de Bijbel wel voor in verband met het terugtrekken van bijvoorbeeld de zon waardoor alles zwart wordt; alsof je een lamp uitdoet. Zwart heeft in de tijd van de Bijbel ook te maken met rouw. Maar gekleurde mensen vinden de associatie met zwart niet fijn! Het is niet erg om in de kerkelijke gemeente met een kleurenpalet te werken, als je maar beseft dat het óók symbolisch is bedoeld.

Hiermee is nog niet alles gezegd. De HEERE geeft aan Mozes namelijk de opdracht om een tabernakel te bouwen. En deze tabernakel wordt precies gebouwd volgend de voorschriften van de HEERE Zelf! En daarbij komen allerlei kleuren voorbij: hemelsblauw, purper, maar ook edelmetaal en edelstenen, zoals goud en diamant, en ook de kleding, de tulband en de linnen gordel moeten aan een bepaalde kleurcode voldoen: hemelsblauw en wit. In het laatste Bijbelboek lezen we over de zielen van de martelaren onder het altaar: aan hen werden lange witte klederen gegeven. Wit is in die optiek beeld van reinheid en heiligheid. Terwijl teksten waarin zwart voorkomt meer aan duisternis en ellende doen denken. God de Schepper heeft dus met alle kleuren die er onder de hemel zijn ook Zijn wijze bedoeling.

Het belangrijkste is niet dat wij alle verschillende kleuren proberen te verklaren, maar dat onze namen geschreven zijn in het boek des levens des Lams. Daarom: “Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van het manna, dat verborgen is, en Ik zal hem geven een witte keursteen, en op de keursteen een nieuwe naam geschreven, welke niemand kent, dan die hem ontvangt.”

Een hartelijke groet en bedankt voor je boeiende vraag,
Ds. E. Gouda

Lees meer artikelen over:

zwart