Vervangingstheologie niet in de bijbel te vinden

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Beste ds Vreugdenhil, ik heb een preek op Prekenweb geluisterd. Het bijbelgedeelte was Ezechiel 37. U zegt in die preek dat de vervangingstheologie niet in de bijbel is terug te vinden. U geeft daar m.i. sterke argumenten voor, maar ik zit met 2 Korinthe 6:16:
“Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn.
17. Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen.
18. En Ik zal u tot een Vader zijn, en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Heere, de Almachtige. Dewijl wij dan deze beloften hebben, geliefden, laat ons onszelven reinigen van alle besmetting des vleses en des geestes, voleindigende de heiligmaking in de vreze Gods.”

Waar heeft Paulus het dan over? Gaat dit niet over een vervanging van Israël? Ezechiël 37 vers 26:

“En Ik zal een verbond des vredes met hen maken, het zal een eeuwig verbond met hen zijn; en Ik zal ze inzetten en zal ze vermenigvuldigen, en Ik zal Mijn heiligdom in het midden van hen zetten tot in eeuwigheid.
27. En Mijn tabernakel zal bij hen zijn, en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.”

Kunt u mij dit eens uitleggen. Of misschien kunt u mij op literatuur wijzen die uw mening ondersteunt?

Antwoord

1. Inderdaad, dit gaat niet over een definitieve vervanging van Israël. Daarom moeten hierbij ook gedeelten uit Rom. 11 gelegd worden over Israël, dat tijdelijk op een zijspoor kwam, maar toch weer zal worden aangenomen.De bijbel spreekt vaak in metaforen, zo ook als hier geproken wordt over de tempel.

2. Dit geldt Israël en de lijn mag natuurlijk worden doorgetrokken naar de nieuwe hemel en aarde waar Israël en de volkeren tot een nieuwe eenheid geschapen zijn. Dit wordt al aangegeven in Efeze 2. Vooral vs 19-22. Hier staat dat de heidenen bij Israël komen en niet Israël vervangen.

Helaas heb ik geen tijd om uitgebreid op je vraag in te gaan. Wel wijs ik graag op de serie artikelen van Ds. Silfhout in de Saambinder over Israël en het probleem van de vervangingstheologie. Dat is een heikel punt in de Ger. Gem, maar toch zijn deze artikelen in het officiële kerkelijke blad gepubliceerd. De informatie die daar gegeven wordt is boeiend en daar zul je vast iets aan hebben voor je studie over dit onderwerp.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

vervangingsleer