Bijbelse muziek

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Ik ben 17 jaar oud en luister graag naar muziek. Een aantal jaren geleden luisterde ik vaak naar wereldse muziek tot op een gegeven moment een familielid overleed en ik voor de eerste keer een begrafenis meemaakte. Ik wist dat ze een kind van de Heere was en voelde mij zo schuldig dat ik zo vaak gezondigd heb. Ook met het luisteren van muziek.

Ik ben toen gaan zoeken naar christelijke muziek. Ik luister nu veel muziek van Reyer, Sela en Nederland Zingt, maar ook Engelstalige muziek van Rilley Clemmons, Lauren Diagle en Alisa Turner. Ik las op deze website over iemand die ook vroeg of de muziek van Rilley Clemmons wel goed was. Er werd op geantwoord dat het muziek was die vooral over onszelf ging en niet over Jezus en God. Ik wilde vragen over de andere zangeressen en bands die ik hierboven heb genoemd, maken zij bijbelse muziek? Ik weet soms niet meer of ik God verdriet doe als ik deze muziek luister of dat ik Hem met deze muziek eer.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als ik het goed begrijp ben je door het overlijden van een familielid min of meer even stilgezet. Je erkende je zonde en schuld en ik vermoed dat je ook wel (meer) wilde wat dat familielid had, een kind van de Heere te zijn. Je brak met wereldse muziek en ging op zoek naar christelijke muziek. Maar nu ga je twijfelen of de muziek die je luistert en die doorgaat voor christelijk nu wel bijbels is of niet. Want je wilt God geen verdriet doen maar juist eren.

Ik heb zitten denken wat ik daar het beste op kan zeggen. Ik vind het lastig wat te zeggen over genoemde zangeressen en bands. Ik zou zeker niet mijn goedkeuring kunnen geven over alle liedjes van de zangeressen en bands die je noemt. Ik denk dat er bij een aantal ervan zeker het gevaar van misleiding bestaat, niet alleen vanwege wat er gezegd wordt, ook tussen de regels door, maar vooral ook vanwege wat er vaak wordt weggelaten. Aan de andere kant kan ik ook niet zeggen dat alles wat ze zingen onbijbels is. Mits het in een juiste context van zonde en evangelie geplaatst wordt zijn er best wel mooie liedjes bij.

Wat ik denk dat je vooral nodig hebt is zelf te leren onderscheiden, beetje bij beetje, door -zoals de bijbel het noemt- te groeien in kennis en inzicht (Kol 1:9) en het oefenen in het toepassen daarvan (Hebr 5:14). Daar kun je de hulp van anderen bij inroepen, maar het is ook een weg die je zelf moet gaan. Dat betekent niet dat je nu haarfijn moet kunnen aanwijzen wat er precies mis zou zijn met een bepaald lied, maar wel dat je leert opmerken wanneer er iets wringt met wat de Bijbel zegt.

Je twijfelt soms of je God verdriet doet als je deze muziek luistert of dat je Hem juist met deze muziek eert. Ik zou daarop willen zeggen: het is tot Gods eer als wij Hem geloven, vertrouwen, gehoorzamen en loven zoals Hij is en voor wie Hij is in al Zijn aspecten. Maar het is niet tot Gods eer als we geloven en vertrouwen op een eigen filosofie over deze God, die voorbij gaat aan wie Hij werkelijk is. Daarom is het zo belangrijk God te leren kennen in de eerste plaats uit de Bijbel en niet door liedjes van anderen, zodat je niet een vervormd beeld krijgt van God.

Daarbij is het ook heel belangrijk een bijbels beeld van jezelf te krijgen. Want naast dat moderne liedjes nog al eens een verwrongen Godsbeeld hebben, geven ze vooral ook nogal eens een verkeerd mensbeeld. Een veel voorkomende misleiding in onze tijd is denk ik dat de mens wordt voorgesteld als slachtoffer die troost moet vinden in dat God van hem of haar houdt. Iemand is dan slachtoffer van zijn omgeving, slachtoffer van de samenleving, slachtoffer van de druk die wordt ervaren, slachtoffer van zijn opvoeding, slachtoffer van andere mensen en slachtoffer van van alles en nog wat.

De werkelijkheid is echter dat we vaak geen slachtoffer zijn maar dader. Veel van de dingen die het ons zo moeilijk maken komen voort uit onze zonde, uit ons ongeloof, uit het te veel bezig zijn met de verkeerde dingen, uit het constant met onszelf bezig zijn. Natuurlijk is niet alles wat je overkomt je eigen schuld. Maar dat we zelf dader zijn wordt uit het oog verloren of erg afgezwakt. En omdat daarmee ons werkelijke probleem uit beeld verdwijnt, namelijk onze zondige aard en daaruit volgend ons zondige gedrag en onze zondige daden, die we elke dag weer doen, en die in feite voorkomen uit ons ongeloof, verdwijnt ook Gods antwoord daarop uit beeld met alle gevolgen van dien. Zonde wordt dan misschien nog wel erkend, maar eigenlijk meer als een paar kleine onvolkomenheden waar we soms nog mee worstelen.

Paulus zegt in Rom 3:10-18: “Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goed doet, er is er zelfs niet één. Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen. Hun mond is vol vervloeking en bitterheid, hun voeten zijn snel om bloed te vergieten. Vernieling en ellende is op hun wegen, en de weg van de vrede hebben zij niet gekend. De vreze Gods staat hun niet voor ogen.” Maar wie gelooft nog dat dat inderdaad op hem of haar van toepassing is? Wie durft te volmondig te erkennen: ja dat is waar, zo ben ik eigenlijk. Inwendig denken we al snel: nou Paulus, dat valt wel mee hoor. Maar bij de goede dingen die mensen ook doen, doen we een hoop verkeerde dingen. We staan gelijk in de fik als we menen dat ons onrecht wordt aangedaan terwijl we het vele onrecht dat we zelf doen al snel weten verontschuldigen. En zo is, zoals Paulus het zegt, de hele wereld doemwaardig voor God.

Voor Paulus is dit het uitgangspunt, net zoals het is voor de Heere Jezus, want daarom is Hij mens geworden en heeft Hij zich laten kruisigen op Golgotha en is Hij weer opgestaan uit de dood en heeft zo de zonde en de dood (de straf op de zonde) overwonnen, zodat wij door onze hoop te vestigen op de Heere Jezus daar ook deel aan mogen hebben, en vergeving ontvangen, en dat niet alleen, maar ook een nieuw leven mogen ontvangen. Door dit te beseffen en te erkennen leren we zien hoe enorm rijk Gods genade is die Hij heeft geschonken door de Heere Jezus. Dat zal een levensveranderende werking hebben. En dit geeft ook hoop. Als we slachtoffer zijn kunnen we niets anders dan machteloos afwachten wat ons verder overkomt. Maar als we beseffen dat we dader zijn en daarbij dat er vergeving en verandering mogelijk is, welke niet afhangt van andere mensen en van zaken waar we weinig invloed op hebben dan geeft dan een enorme bevrijding.

Misschien zeg je nu wel: dat kan ik helemaal niet, dat is veel te moeilijk voor mij. Dan zou ik willen zeggen: begin gewoon. Elke reis begint met een eerste stap. Het is een weg die je gaan mag met de Heere, je leven lang. Lees elke dag je Bijbel, lees goede boeken en luister goede preken of lezingen waarbij de Bijbel opengaat, van mensen die niet hun eigen denkbeelden verkondigen maar die je helpen te leren de Bijbel te lezen, zodat je steeds beter leert zien wat God ons te zeggen heeft. Daarbij mag je bidden dat je mag groeien in kennis, inzicht en onderscheid, om te leren zien waar het nu eigenlijk om gaat. Dat is denk ik wat je nodig hebt, dan volgt het andere vanzelf wel. Dit vraagt tijd en volharding, het komt niet van de ene op de andere dag, maar het is de weg die we moeten en mogen gaan.

Goede liederen zijn dan goed en nuttig om deze bijbelse waarheden vast te houden en in herinnering te roepen zodat ze ons geloof versterken. Maar een lied op zichzelf kan nooit een fundament zijn om op te bouwen, dat kan je alleen op het Woord van God. Het is bijvoorbeeld goed bij elk lied wat je luistert de vraag te stellen: Wat wordt er hier nu eigenlijk gezegd? En waar staat dat in de Bijbel? En dan kun je proberen op zoek te gaan naar wat de Bijbel er over zegt. En als je het vindt dan weet je dat het bijbels is. En als je merkt dat de Bijbel wat anders zegt, dan weet je dat het niet bijbels is. En als je het niet kan vinden in de Bijbel, dan zou ik het eerst eens even aan de kant leggen totdat je op een later moment beter kan beoordelen wat de Bijbel er over zegt.

Ik hoop dat dit antwoord je een beetje verder helpt. Ik wil je ook nog uitnodigen wat andere antwoorden te lezen, waarin ik ook nog in ga op dingen die ik hier dan verder niet zal herhalen.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

G. Slurink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Reformatorisch
  • Woon/standplaats:
    Lahti, Finland
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    *Voormalig popmuzikant

Tags in dit artikel:

gospel