Zwangerschapsdiabetes

M. M. Methorst / Geen reacties

Vraag

Ik ben zo’n vijf maanden zwanger en ik heb zwangerschapsdiabetes. Nu hoorde ik dat je na de bevalling veel kans maakt om diabetes alsnog te ontwikkelen. Ik leef gezond en heb een bmi van 17,5. Moet ik mij zorgen maken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ongeveer 5% van de zwangeren ontwikkeld zwangerschapsdiabetes. Van deze vrouwen ontwikkeld ongeveer 50% diabetes mellitus in de volgende 5 jaar. Een gezonde leefstijl en een gezond gewicht (en genoeg bewegen) hebben zeker wel een positieve invloed, maar het risico blijft helaas wel verhoogd. Daarom is het advies om na de zwangerschap elk jaar bij de huisarts de bloedglucosewaarde, bloeddruk en het gewicht te laten controleren.

Zie voor meer informatie ook: https://www.thuisarts.nl/zwangerschapsdiabetes/ik-heb-zwangerschapsdiabetes

Met vriendelijke groet,

Martijn Methorst

Lees meer artikelen over:

diabeteszwanger