Onhandig op liefdesgebied

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik ben een beetje onmogelijk in de liefde en wil graag wat advies. Ongeveer een jaar geleden vond een jongen mij leuk, maar ik hem niet. Dus heb ik hem dat laten weten (vooral non-verbaal). Ik had op dat moment sterke gevoelens voor een andere jongen, maar die jongen had al een vriendin op dat moment. Door die gevoelens die ik voor hem had, kon ik mij niet openstellen voor die andere jongen.

Nu (meer dan een jaar later) zijn mijn gevoelens voor die jongen (nr. 2) weg en merk ik dat ik het jammer vind dat ik nr. 1 destijds geen kans heb gegeven. Ik heb hem echter een keer met een vriendin gezien. Later nooit meer, dus twijfel of hij wel of niet bezet is... Wat is handig om te doen Afwachten tot hij contact zoekt? Maar dat gaat na mijn afwijzing misschien nooit gebeuren. Als ik contact zoek ben ik bang blauwtje te lopen omdat hij misschien een vriendin heeft.

Het lijkt ook wel of ik jongens alleen aantrekkelijk vind als ze al bezet zijn... Mijn vraag dus: wat te doen? En kan het zijn dat je jongens alleen (of vooral) aantrekkelijk vindt als ze bezet zijn? Soort psychische kronkel? Het lijkt een vraag van een puber, maar ik ben een jonge vrouw van 25, hbo opgeleid en full time werkend. Maar gewoon niet zo handig op liefdesgebied.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Niet zo handig op liefdesgebied... nee, zeker niet als je probeert na eerdere afwijzing van hèm samen met de angst om nu zélf afgewezen te worden (“blauwtje lopen”) ‘liefde’ te zoeken. Dan bekijk je iedere mogelijke relatie vanuit angstgevoelens, terwijl je op zoek bent naar iets (iemand) anders! Probeer negatieve belemmering om te zetten naar positieve uitdaging! Dat is geen psychische kronkel, zoals jij het noemt. Het vraagt wèl om eerst goed naar je zelf, je eigen houding, te kijken. Nuchter en realistisch.

Het is goed om ogen en oren open te houden wanneer je een aardige ‘relatiekandidaat’ wilt ontmoeten, maar níét alle (jonge)mannen komen daarvoor in aanmerking. Degenen die al ‘bezet’ zijn, bijvoorbeeld. Die zijn niet beschikbaar voor jou. Gewoon: punt. Niets aan te doen. Het heeft geen zin om het onmogelijke te willen, tenzij je jezelf graag als een soort van slachtoffer ziet (“ik ben niet zo handig..., het lukt mij niet om”). Daarmee kom je niet verder!

Bedenk wat jij nou eigenlijk verwácht van een man. Wat wil je wèl: waar ben je naar op zoek? Pas als je dat helder hebt, kun je gericht rondkijken. Gelukkig blijven er nog genoeg jongens op de wereld over. Misschien ontmoet je er een als je een cursus gaat volgen, lid wordt van een sportclub, leesgroep, of wat maar bij jóú en jouw ‘zoektocht’ past. Begeef je buiten de grens waar je nu rondkijkt, want daarbinnen hebben de mannen al iemand. Zodat je mensen ontmoet met wie je een mogelijke vriendschap zou kunnen gaan opbouwen. En via netwerken ontmoet je dan ook weer nieuwe mannen... met hopelijk die ene ware erbij!

Succes gewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verliefdheid
2 reacties
K80
Een blauwtje lopen is niet erg, ja het is vervelend maar je leert er wel van.
Eén van mijn vrienden is ook niet handig en onzeker in de liefde.
Hij heeft zich aangemeld op een datingsite en heeft toen verschillende afspraakjes gehad. Is allemaal niets geworden maar hij werd er wel handiger in en zijn onzekerheid nam af.
Hij heeft later in real life zijn vriendin ontmoet en toen durfde hij er wel gewoon op af te stappen.
HvK91
Zenuwen geven je ook een kronkel in je maag, net als verliefdheid. Als je je onzeker voelt over wat iemand van je vindt en of je dus leuk bent volgens diegene kan je je snel verliefd voelen, maar eigenlijk is het soms gewoon je onzekerheid in combinatie met iemand die je (heel) knap en aardig vindt. Om te voorkomen dat je in die valkuil trapt kun je je zelfvertrouwen verder opbouwen.

Daarnaast is een gouden stelregel: als een man of jongen je leuk vindt, dan weet je dat. Altijd. Als je nog vraagtekens hebt, dan vindt hij je niet leuk. En ga er nooit vanuit dat je de uitzondering op deze regel bent. Als dat zo is, dan merk je dat ook vanzelf.

Maar uiteindelijk is denk ik het meest belangrijke advies om te bidden dat God doet wat goed voor je is: of dat nu betekent dat je nog honderd jaar vrijgezel bent, vijf jaar of twee weken: Hij heeft het beste plan. En als je daarnaar zoekt, kom je er vanzelf terecht.