Het geloof is grote beperking

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Waarom zou ik geloven? Het geloof is één grote beperking in het leven waar kinderen worden geïndoctrineerd en tot hun 21 in de kerk worden gehouden. Ik ben 18 jaar en word nog steeds verplicht om naar de kerk te gaan (GGiN). Dit heeft geen nut dan dat het alleen wraakgevoelens oplevert, dus waarom houden jullie in vredesnaam alle mensen vast?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Vermoedelijk zijn er thuis regels. Een daarvan is zo te lezen dat je mee moet naar de kerk. En dat lijkt ons logisch. Ook de overheid stelt regels waar je het waarschijnlijk niet mee eens bent. Belastingregels, om maar eens een vervelend voorbeeld te nemen. Of verkeersregels. De overheid heeft daar ons welzijn mee op het oog. Zo ook je ouders met huisregels.

Immers, de kerk is de werkplaats van de Heilige Geest. Daar bewerkt Hij -ook in jouw kerkgenootschap als het goed is- je hart en probeert Hij je zo in te winnen voor de liefde van Christus en je eeuwig gelukkig te maken. Jou zo het eeuwige leven te schenken. Je hoeft je leven alleen maar in de handen van de Heere Jezus te leggen en dan ontvang je alles wat nodig is om Hem te dienen. Misschien dat je dat in jouw gemeente zo niet hoort, maar dan heb je altijd nog de Bijbel waar dat wel in staat. “Mijn zoon, geef mij uw hart” (Spreuken 23:26).

Maar het kan natuurlijk dat je daar helemaal geen behoefte aan hebt. Dan zul je afscheid moeten nemen van thuis, je opvoeding, de kerk en misschien ook wel je vrienden. Alles heeft natuurlijk wel zijn consequenties. Zelfstandig besluiten nemen betekent ook dat de gevolgen daarvan voor eigen rekening zijn. Ook als je onverwacht komt te sterven en God jou ter verantwoording roept. Dan wacht niet het eeuwige leven, maar het eeuwig oordeel. En wat dat inhoudt vertelt Jezus ons in Markus 9 vanaf vers 42. Dezelfde liefdevolle Zaligmaker die jou roept, nodigt en je alles wil schenken wat je nodig hebt om eeuwig gelukkig te worden, is dan je rechter! Zowel Mozes, Jozua als Elia zeggen in de Bijbel: kies dan heden wie je dienen wilt. Is de wereld (dus satan) jouw verlangen en jouw god, volg hem na. En anders is daar een roepende, biddende en smekende Heiland die om jouw hart vraagt. Een derde weg is er niet. Tot slot: dit leven is maar een zucht, een ogenblik. Aan de eeuwigheid komt nooit een eind. Kies maar wat je wilt. Je mag ons ook mailen: vragen@refoweb.nl

Redactie Vragenrubriek

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

ongeloof
4 reacties
Jedidjas
Waarom zou ik geloven, vraag je je af. Omdat ik je kan vertellen dat God echt bestaat en dat Hij bovendien mijn liefhebbende Vader is en dat ook voor jou wil zijn. (titus 2:11 de zaligmakende genade Gods is verschenen aan ALLE mensen, ALLE, ook voor jou dus). God is zo anders dan jij je waarschijnlijk voorstelt. Hij wil vol liefde naast je staan en je Gids zijn in je leven. Zelfs als Vriend zegt de bijbel! Ik raad je aan om eens in een makkelijke vertaling zelf de bijbel eens opnieuw voor jezelf te gaan lezen. Iets uit het nieuwe testament bijvoorbeeld romeinen 8 of de psalmen bijvoorbeeld (kan ook via de bijbelapp op je telefoon) Vergeet hierbij niet om de Heilige Geest vooraf te vragen of Hij je dingen wil laten benadrukken. Je zult zien dat God je teksten laat opvallen! Schrijf die dingen maar op en geloof ze ook! Je zult verbaast zijn hoe je God gaat herontdekken. (en als je het fijn vindt vergelijk je de makkelijke vertaling met de statenvertaling natuurlijk). Ik heb eerder ook een verkeerd beeld van God gehad, maar ben zo ontzettend blij dat ik nu weet wie Hij is en hoe leidend en liefdevol aanwezig Hij nu in mijn leven is. Zou niet meer zonder Hem kunnen en willen. Ik gun het jou ook. Ik zal voor je bidden.
WillemB
Lieve vriend,
Het geloof in de Heere Jezus is geen dode religie van regels, maar een liefdevolle, levende relatie met Hem!
K80
Als een 18 jarige bewust niet meer wilt heeft dwingen alleen maar een averechts effect.
Een hoop ruzie in huis en drijft een kind alleen maar meer bij zijn ouders weg.
Je zult ze toch een keer vrij moeten laten ook al ben je het niet met ze eens.
Dreigen om dan je kind de deur uit te zetten al helemaal niet.
Magnolia
Hallo vraagsteller,
Even een reactie van iemand die opgegroeid is in de GGinN. Zonder op dit kerkgenootschap af te willen geven: het heeft mij veel beknelling gegeven, dus ik herken wel wat jij beschrijft.
Inmiddels ben ik al wat ouder en ben verder gaan zoeken.
Nu heb ik rust gevonden in de HHK.
Ik zou zeggen: Probeer eens objectief de Bijbel te lezen en wat breder te kijken dan de GGinN. Misschien alle kerken eens even te vergeten, maar te zoeken naar de kern. Zodat je niet 'met het badwater het kind -het Kind- weggooit, als je begrijpt wat ik bedoel.
Sterkte met je zoektocht!