Geboren uit water en Geest (2)

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Ds. P. van der Kraan geeft een uitleg over geboren uit water en geest, echter weet ik niet of die uitleg compleet is. Ik heb niet de indruk dat de vraag “wat wordt bedoeld met "water” volledig is beantwoord. Jezus zegt ook geboren “uit” water en we zijn als het goed is voor 80 procent gemaakt uit water. Jezus zegt niet geboren “middels” of “door” water, maar Hij zegt “uit” water. Ik heb de indruk dat de vraag niet volledig is beantwoord. Of misschien begrijp ik het niet goed? Misschien dat u er nog iets over kunt zeggen?

Verder begrijp ik uit verschillende richtingen dat Jezus ook in India en China is geweest. Weet u daar meer van? Want volgens mij staat dat nergens in de Bijbel. Staat wel in de Bijbel dat Jezus weg is geweest?

Antwoord

1. Helaas kan ik zo snel niet terugvinden welke uitleg mijnerzijds de vragensteller bedoelt. Wel kan ik met zekerheid stellen dat de Heere Jezus met Zijn antwoord ten aanzien van geboorte uit water en Geest op geen enkele wijze heeft bedoeld wat de vragensteller suggereert. Met verwijzing naar het ‘verwijt’ van Jezus aan het adres van Nicodemus, “Bent u een leraar van Israël en weet u deze dingen niet?” (Johannes 3:10), dringt zich de veronderstelling op dat Jezus met de uitdrukking “water en Geest” iets suggereerde wat Nicodemus als Schriftgeleerde kon weten en zelfs behoorde te weten. We kunnen deze uitdrukking dan ook opvatten als verwijzing naar een Oud Testamentische plaats waarin de combinatie “water en Geest” ook voorkomt als heenwijzing naar vergeving en vernieuwing in het beeld van het afwassen met water en de (innerlijke) vernieuwing door de Heilige Geest. Daarbij valt te denken aan o.a. Ezechiel 36:25-27.

2. Omdat de Bijbel slechts melding maakt van één ‘buitenlandse reis’ van Jezus (naar het gebied van Tyrus en Sidon, zie Mark. 7:24vv.) houden we ons niet op met speculaties dat Jezus tijdens Zijn aardse leven in landen als India en China zou zijn geweest.

Ds. P. van der Kraan

Tags in dit artikel:

doop