(...) Wanneer mijn vriend iets zegt, bijvoorbeeld dat ik iets rustiger moet doen...

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Ik (meisje van 19) heb twee jaar verkering. Wanneer mijn vriend iets zegt, bijvoorbeeld dat ik iets rustiger moet doen of dat ik iets anders had aan moeten pakken, raak ik gelijk helemaal moedeloos en voel ik mezelf een grote sukkel! Of als ik iets lelijks tegen hem gezegd heb en hij even later zegt, dat hij zo nog even een rondje wil lopen, voel ik me heel schuldig en zou ik het liefst hard wegrennen! Verder kan ik heel slecht over mezelf praten. Wanneer ik dit met m’n vriend doe, eindigt dit vaak in huilen. Hoe kan ik hier verandering in aanbrengen? Ik hoop dat u me tips kunt geven!
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Jongedame! Wat een spanning zit er tussen de regels van deze vraag. Je hebt twee jaar verkering -ik hoop dat je er zelf blij mee bent- en jullie kunnen matig met elkaar over de problemen praten en als je dat doet eindigt dit in huilen. Ik heb een vraagje die je voor je zelf na moet gaan: hoe kijk je eigenlijk tegen jezelf aan? Is jouw zelfbeeld negatief? Probeer er aan te werken!

Ja maar, hoe moet dat? Jezelf accepteren zoals je bent kan mislukken door een bepaald verleden waardoor je heel onzeker over jezelf bent geworden. Je kunt hieraan werken door het bespreekbaar te maken met je vriend. Dan kunnen jullie samen hier gericht op inspringen door na te gaan waarom je zo reageert. Ook kan je vriend jou complimenteren als het goed gaat. Geef jezelf ook eens een schouderklopje als je zo ver bent dat je denkt: oke, ik ben wie ik ben en zelfs ik maak wel eens een foutje!

Mag ik je vragen: Kun je deze dingen ook tegen God vertellen in het gebed? Hij is het die bij je wil zijn en bij jouw betrokken wil worden, in elke fase van jouw leven, ook wanneer je het moeilijk hebt! Hij zal jou dan ook daadwerkelijk helpen, hoe het ook gaan zal.

Ik wens je veel succes, kracht en bovenal Gods zegen toe om aan jouw zelfbeeld te werken.

Hartelijke groet,
Bert Noteboom
B. Noteboom

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Almere
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    * Jeugdevangelist in Almere
    * Lid van Chr. Gem. 'De Wegwijzer'
    * Koordirigent / liedschrijver

Tags in dit artikel:

psychologie