Trage laptop

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Hoe krijg ik mijn laptop weer net zo snel als in het begin? Hij wordt alsmaar trager en trager. Opstarten duurt soms wel tot 5 minuten. Intel®Core i7 processor met kloksnelheid van 2,4 GHz. 8 GB DDR3 intern geheugen. Geen SSD. Virusscanner is van AVG. Ik gebruik de laptop hoofdzakelijk voor tekstverwerking en surfen op internet (Chrome). Ik heb geen games geïnstalleerd. Heeft dit te maken met de updates van Windows?

Antwoord

Wat vervelend dat uw laptop steeds trager wordt. Het is niet goed als uw laptop er 5 minuten over doet om op te starten. De oorzaak kan verschillende redenen hebben en dat is vanaf deze plek dus lastig te zeggen.

De kans is het grootst dat het een softwarematig probleem is, al zou er ook hardwarematig iets mis kunnen zijn. Mogelijke oorzaken kunnen zijn geïnstalleerde software, de virusscanner, een verkeerde driver of een configuratiefout. Het beste kunt u hem door een ICT-specialist laten onderzoeken.

Wilt u het zelf proberen? Dan zou u kunnen proberen de virusscanner of andere software (tijdelijk) te deïnstalleren. Een andere mogelijkheid is via “systeemherstel” de laptop opnieuw in te stellen: instellingen, bijwerken en beveiliging, systeemherstel, aan de slag. Uw laptop wordt dan teruggezet naar fabrieksinstellingen. Zorg dan wel voor een goede backup.

Christiaan Bos,
STH Automatisering

6 reacties
Prisma23
Computers met windows worden steeds trager naarmate er mee updates geinstalleerd zijn. Daar is niets aan te doen want je moet de updates installeren om de beveiliging op niveau te houden. De fabrikanten van computers vinden dit overigens niet erg.
Als je windows wil gebruiken ziet er niets anders op dan eens per vier jaar een nieuwe computer te kopen.

Zelf heb ik een computer die een jaar of 10 oud is, draait nog als een zonnetje met linux. Is prima schikt voor alles, zelf games onder steam. Maar om de één of andere reden gebruiken weinig mensen thuis linux op hun computer.
Lecram
Vaak ligt het probleem bij het indexeringsproces. Zet indexering uit, dat scheelt al heel veel.
Ook kan Microsoft OneDrive de oorzaak zijn. Als je die reset kan dat ook veel schelen.
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/3c7ab7af-42a2-40c0-96b3-edc7f7c920fa/onedrive-100-disk-drive-usages
MUS
Ik zou je harddisk klonen naar een SSD. Eventueel gewoon beginnen met een schone Windows 10 installatie. Weet zeker dat je de snelheid merkt.
drernie
Schoon de pc eens op met ccleaner, incl de registry.
PaulP
Moet deze vraag hier echt op dit forum? Ga er mee naar een computer winkel en laat die het oplossen.

Een van de meest onzinnige vragen die ik hier ooit heb gelezen.
Prisma23
..., en zwaar om te verklaren, te zeggen, dewijl gij traag om te horen geworden zijt...