Intieme vriendschap

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Wij zijn een jonge man en vrouw, allebei vrijgezel, die met elkaar bevriend zijn. We kunnen goed met elkaar praten, ook over geestelijke zaken en voelen elkaar goed aan. Onze vriendschap is soms als een geschenk uit de hemel geweest op momenten dat we elkaar mochten steunen in moeilijke tijden en we geven om elkaar. Toch is een relatie tussen ons niet aan de orde. We hebben allebei sterk de neiging om lichamelijk naar elkaar toe te trekken als we samen zijn en knuffelen regelmatig met elkaar. We genieten daar enorm van. We houden natuurlijk rekening met onze eigen en elkaars grenzen, maar het is wel veel intiemer dan zomaar een vluchtige vriendschappelijke omhelzing. We weten niet zo goed wat we ermee aan moeten. Minstens twee meter uit elkaar blijven ofzo? Het lijkt gewoon alsof het vanzelf gebeurt waardoor het onnatuurlijk voelt om elkaar niet aan te raken als we samen zijn. Hoe moet het nu verder? Of moeten we er niet over piekeren en er maar gewoon van genieten?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraagt "hoe nu verder?" Doorgaan met ademhalen, zou ik zeggen. Als jullie de vriendschap willen blijven koesteren is het wél van belang om met elkaar in gesprek te blijven. Juist ook over (ontluikende) gevoelens! Wordt er over grenzen heengegaan, dan is het heel goed om deze helder aan te (blijven) geven. Het kan namelijk heel gemakkelijk zijn dat er een verschil in tempo ontstaat wanneer vriendschap uitgroeit tot méér. Weet je, binnen welke relatie dan ook: naast gevoelens spelen te maken of reeds gemaakte verstandelijke kéuzes een belangrijke rol.

Dan nog dit: wat niet ìs kan kómen, toch? Verstik een mogelijk groeiend plantje niet, maar geef het water en ruimte! Probeer wat ongemakkelijker situaties te doorbreken met humor, dat geeft vaak lucht!

Onthoud, dat liefde vooral géven is, gericht zijn op het geluk van de ander. Als jullie die gedachte allebei vasthouden mag je alle vertrouwen hebben in dit 'geschenk uit de hemel'!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

vriendschap
4 reacties
Daniel
Wat me opviel,

we dit, we zus, we zo, we hebben, we genieten, we houden, we weten, ......

Hebben jullie ook nog een eigen mening?

Verder een mooi antwoord van mevr. Rots-de Weger.
MUS
Wat denken jullie van verkering? Betekent wel het einde van jullie vrijgezellenbestaan...
bootje
Jullie lijken wel een stel..misschien is een relatie een idee.
janvanverweg
Toch is een relatie tussen ons niet aan de orde.
?????
wat je beschrijft is een relatie!!!!!
het is nog geen huwelijk, maar jullie hebben wel heel degelijk een relatie.

Waarom is een (nog intiemere) relatie niet aan de orde?
weegt dat zwaarder dan een levenlang samen?
jullie zitten tegen een moment van waarheid aan te hikken.

op hetzelfde vlak doorgaan zal niet lukken; het fusiek verlangen, gesterkt door wederzeids begrip en saamhorigheid stuwt op naar nog meer intimiteit en eenheid.

als een huwelijks relatie om wat voor reden ook onmogelijk is, dan is twee meter niet voldoende! stop de relatie en laat de intimiteit doodbloeden.
of, als het toch wel mogelijk is; zoek dan een weg die naar een huwelijk leidt die jullie beide kunnen begaan.