Tegenslag thuis en op school

Ds. C.G. Vreugdenhil / 2 reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Ik weet het niet meer. In de kerk kan ik goed luisteren en merk ik dat het indruk op me maakt. Ik bid vaak voor schoolzaken, problemen en of ik mijn examen mag behalen. De Heere helpt me altijd door de schooldagen heen en brengt me weer veilig thuis.

Aan de andere kant: ik sta er niet goed voor met mijn cijfers. Ik slaap slecht en kan me daardoor niet goed concentreren. In het gezin heb ik het ook niet bepaald naar m’n zin en ben ik het liefst zo vaak mogelijk niet thuis. Doet de Heere dit ‘expres’ om mij iets te laten zien? Of geeft Hij dit omdat ik een zondaar ben?

Een meisje.

Antwoord

Laat ik beginnen met te zeggen dat God jou niet zomaar plaagt of tegenslag geeft omdat Hij jou daarmee iets te zeggen geeft. Natuurlijk kan de Heere omstandigheden gebruiken om ons iets te leren. Dat je geen goede concentratie hebt, zal wel het gevolg zijn van de zorgen die je jezelf maakt.

Wat eigenlijk heel ernstig is, is het feit dat je het thuis niet naar je zin hebt. Daar moet je zeker met je ouders over praten. Normaal is dat je het thuis heerlijk naar je zin hebt en ontspannen bent. Misschien moet iemand jullie helpen om tot goede verhoudingen te komen.

Wees vooral dankbaar voor de dingen die goed gaan.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

tegenspoed
2 reacties
CrA
En als je er niet met je ouders over kan praten, praat dan met je mentor of vertrouwenspersoon die aan je school verbonden is.
AHHK76
Helemaal eens met vorige reactie. Als het thuis niet goed gaat of niet fijn is, is het de vraag of dit bespreekbaar is. Ik hoop dat je een betrouwbare en wijze volwassene kunt vinden bij wie jouw verhaal durft te doen. Dit kan iemand van school, kerk, familie, vrienden of kennisen zijn. Ik hoop dat er dan verbetering komt in jouw situatie! Sterkte in alles!