Moeite met genieten

Ds. H. Korving / 1 reactie

Vraag

Ik ben drie jaar geleden door de Heere zoekend gemaakt en heb soms momenten waarop ik mag weten dat God mij genadig is en mijn zonden vergeven zijn. En toch kom ik niet in dat leven in vrijheid. Bij bijna elke keuze denk ik: zou de Heere dit wel goed vinden? Wat zou de Heere willen? En wat concretere voorbeelden: tijdens seks met mijn man denk ik steeds: o, vindt de Heere dit niet te egoïstisch? Zijn mijn gedachten wel rein? Ben ik niet teveel op mezelf gericht? Ander voorbeeld: ik ben erg geïnteresseerd in politiek/maatschappelijk leven/nieuws. Ik kijk graag praatprogramma’s als Pauw of Jinek. Maar mag dat wel? Dus doe ik het maar niet. En een flutboek lezen? Nee, ook niet.

Uiteindelijk ben ik nu op een punt beland dat ik tegen mijn man heb gezegd: ik trek dit leven bijna niet meer. Ik moet gaan wonen in een klooster, ik durf nergens meer van te genieten, ik gun mezelf geen ontspanning, omdat ik hou van dingen die de Heere misschien niet goed vindt. Ik durf alleen nog maar goede boeken/Bijbel te lezen of mijn tijd in te zetten voor mijn naaste, naast functionele bezigheden. Zelfs een bordspel doen voelt leeg. Ik word zo moe nu. Had ik maar een hobby als breien of haken of musiceren, maar creativiteit is niet aan mij besteed. Ik ben een echte denker, maar de hele avond altijd alleen maar geestelijke stof tot me nemen, ik kan niet meer.

Voor de duidelijkheid: ik denk niet zo de zaligheid te verdienen, enz. Ik wil alleen proberen de Heere zo goed mogelijk te dienen. Maar hoe zorg ik goed voor mezelf? Mag ik wel genieten? Soms een roman lezen/bordspel doen/politiek programma kijken/enz? Ik weet echt niet wat binnen die Bijbelse grenzen ligt, dus durf ik niks meer!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dank voor je openhartige vraag, die duidelijk is: je durft niet te genieten, (ik citeer) “omdat ik hou(d) van dingen die de Heere misschien niet goed vindt.”

Waar ik je op wil wijzen is het woordje “misschien”. Stel je voor dat de Heere het misschien wel goed vindt, of in elk geval niet zo erg? Stel je voor dat er misschien helemaal geen precieze antwoorden voor jou zijn, omdat je zelf je verantwoordelijkheid moet /mag nemen voor Zijn Aangezicht? Zelfs het huwelijk en de van God gegeven intimiteit in de unieke relatie tussen een getrouwde man en vrouw, door God aan elkaar gegeven en onder Zijn zegen begonnen, daar kunt je niet meer van genieten, omdat je jezelf afvraagt of God dit misschien niet ‘geestelijk’ genoeg vindt.

Wat jou parten speelt is, dunkt mij, een onbijbelse scheiding van natuur en genade. Wij mogen van alles genieten wat God geschapen heeft, ook van die heel gewone dingen als eten en drinken, mits het geheiligd wordt door het Woord en het gebed (1. Tim. 4:4-5). Ook de Prediker geeft het advies om niet altijd in het zwart te lopen, letterlijke en figuurlijk (rouw, somberheid) en laat op uw hoofd de (vreugde-)olie niet ontbreken. En geniet van de man/vrouw die je liefhebt (Pred. 9:8-9).

De doperse wereldmijding heeft in reformatorische kringen een goede voedingsbodem gevonden, maar het is een versmalling van de weg van de heiliging. Bovendien heeft het ook de neiging om steeds smaller te worden: mag ik nog wel vruchtensap drinken, is water niet beter (want soberder). Mag ik nog wel nieuwe schoenen kopen, kan ik ze niet beter bij de kringloopwinkel halen? De Bijbelse weg is wel smal, maar het is niet Bijbels om uit de wereld te gaan. Het wordt ten slotte een harnas waarin geen fatsoenlijk mens meer kan gaan. Bovendien neem je in het klooster je eigen hart mee...

Bijbels is: je leven wijden aan de God Die je geschapen heeft (dus Hij heeft sowieso een recht op je leven) en uit genade om Christus’ wil ons in liefde aanneemt. Wat heerlijk als je mag geloven dat Hij je heeft opgezocht hoewel jij Hem niet zocht, maar zoekende bent gemaakt. Dan mag je en moet je je talenten benutten die God je gegeven heeft. Je bent een denker, zeg je. Dien God dan als een denker. Dat wordt teveel vergeten: God liefhebben is ook met heel je verstand! Ik zeg tegen mijn catechisanten wel eens: we hebben ook bekeerde bakkers en fietsenmakers nodig, kortom waar je ook in de maatschappij een eerlijk beroep mag uitoefenen: dien God met je talenten. Maar tegen jou zeg ik: dien God met je verstand. We hebben heel hard mensen nodig in de maatschappij en in de politiek die goed onderlegd zijn en verstandig mee kunnen praten en hun mening kunnen vormen. Je kunt in je gezin, in je gemeente op zo’n manier ook dienstbaar zijn.

Als je vanuit die optiek naar praatprogramma’s kijkt, hoef je je daarover geen verwijten te maken. Het lezen van een flutboek moet je niet te vaak doen, denk ik, maar ik kan het wel plaatsen als je gewoon eens even lekker je hoofd leeg wil laten en niet zo diep hoeft te denken: dat doe je toch al genoeg.

Overigens is er natuurlijk ook een genre boeken die niet zwaar zijn en ook niet erg christelijk, maar wel boeiend en leerzaam; zoals waar ik zelf momenteel in bezig ben: Geert Mak, “De levens van Jan Six”. De hele 17e eeuw in Amsterdam komt langs.

De vraag die je bij bijna elke keuze stelt: wat zou de Heere willen?, is een heel goede en heel serieuze. Maar wil God dat je als een kloosternon je uit je huwelijk en gezin terugtrekt? Of wil Hij dat je je door Hem gegeven (!!) gaven en talenten gebruikt tot Zijn eer en het welzijn van je naaste? Door deze liefde wordt de hele wet vervuld. En Gods wet is het antwoord op de vraag wat God wil.

Galaten 5:1: Staat dan in de vrijheid waarmee Christus u vrijgemaakt heeft; of zou het Gods wil zijn dat je onder een ander juk moet voortploeteren? Galaten 5:13: Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders (dit geldt ook zusters), alleen gebruik de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dien elkaar door de liefde.

Beste vraagsteller, ik wens je wijsheid toe en Gods kracht zodat je niet krampachtig maar blijmoedig in het leven kunt staan en kunt genieten van het goede dat God geeft.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Korving ging in november 2021 met emeritaat.

    Lees ook het artikel dat Refoweb met ds. Korving had n.a.v. zijn boek 'Taal en teken'.

    En kijk/luister:

Tags in dit artikel:

vrijetijdsbesteding
1 reactie
Ali636
Beste vraagstelster. Een heel herkenbare strijd. Ik heb ook jaren besteed aan wereldmijding.
Ik doe dat nog wel. Maar heb ook een toespraak gehoord over : "De Cultuuropdracht" waarin werd aangemoedigd om overal ...gelegen en ongelegen...over Christus te getuigen. Ik ben daar erg van geschrokken op een positieve manier. En sindsdien doe ik dat ook. Overal waar ik met cultuur en kunst in aanraking komen, probeer ik te verwijzen naar de Schepper die uiteindelijk ons de gaven heeft gegeven van alles wat mooi en leuk en prachtig is. Ook de sexsualiteit is door God gemaakt. Het geeft tegenstand van atheisten, zondaars en ook van andere Christenen. Maar in mijn hart voel ik dat het goed is om overal Christus voor te danken. Hardop, zodat de wereld het hoort. Zo getuigt de hele cultuur van Gods aanwezigheid. Sterkte!