Weer naar de kerk gaan

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben (door mijn moeder) hervormd opgevoed. Dat een tijd losgelaten en de meest stomme dingen gedaan die je maar kunt bedenken (geen drank of drugs overigens). Nu ben ik bezig het geloof op te pakken, alleen voel ik me bij de hervormde (PKN) niet meer thuis. De (andere) reformatorisch kerken trekken mij wel aan. Er zijn zelfs meerdere kerken hiervan in het dorp en de website van een van deze kerken trekt heel erg, alleen hoe begin ik hierin?

Als alleenstaande moeder en hervormd opgevoed zullen ze niet staan te springen om mij toe te laten of zelfs maar te begeleiden in het geloof. Ook de kledingcode zal een hele switch zijn; ik draag graag eenvoudige broeken en truien. Waarom dan een reformatorische kerk? Dat vroeg ik me ook een tijdje af, tot het moment dat ik besefte dat de duidelijkheid, eenheid, rust en respect daar de doorslag gaf.

Soms vraag ik me af of ik niet beter naar de hervormde kerk kan gaan en daar tevreden mee moet zijn en me maar verbijten dat ik me hierin allang niet meer thuis voel. Maar kan ik dit maken tegenover mijn twee jongste kinderen, die niet dezelfde fouten mogen begaan als ik heb gedaan, omdat ik te veel bezig was wat anderen ervan dachten en niet wat werkelijk telt: geloven in God en Zijn Woord!

Antwoord

Je hebt mogen ontdekken dat geloof toch waardevol is. Dat je niet zonder God kunt en wilt leven. Daar mogen we God voor danken! Je bent er ook van overtuigd geraakt dat het goed is om je bij een gemeente aan te sluiten en onder de bediening van het Woord te komen. Maar welke gemeente?

Sta je nog ergens ingeschreven, dan ligt het voor de hand om vanuit die gemeente je startpunt te maken. Ook als dat een minder aantrekkelijke gemeente zou zijn... Ik bedoel, principieel. Vanuit onze (mede)verantwoordelijkheid voor die gemeente.

Uiteraard geldt dat als die gemeente zich overduidelijk beweegt in leer en leven buiten de heilige Schrift, dat dan -na kennisgeving van bezwaar en moeite en terugroep naar het Woord- aansluiting bij een andere gemeente kan (of moet) worden gezocht.

Wat de PKN betreft: er zijn voorgangers en gemeenten die voluit in de reformatorische traditie staan en gaan. Het ligt plaatselijk nogal verschillend. Is er in je directe omgeving een PKN-gemeente die staat voor voluit Bijbels  leren en leven, die zie ik persoonlijk geen verhindering om mij daarbij aan te sluiten.

Mocht je je willen aansluiten bij een ander kerkverband, oriënteer je dan goed. Wat je kledingkeuze betreft zou er inderdaad hier en daar (maar zeker niet overal) moeite kunnen ontstaan. Op dit punt is de sociale controle binnen enkele kerkverbanden tamelijk sterk. Maar uiteindelijk gaat het om leer en leven. In gehoorzaamheid aan het Woord. In de liefde is het mogelijk om voor God en mijn naaste iets te doen of juist te laten.

Neem na goed overwegen (en het meemaken van enkele diensten) contact op met een gemeente, waartoe je zou willen behoren. Ik denk aan ontact met predikant/ambtsdrager. Wees open en eerlijk over de situatie waarin je bent terecht gekomen, je (geestelijke) verlangens en je vraag- of pijnpunten. Boven alles en voor alles: Bid God om wijsheid, licht en zegen! “Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal!?”

Kand. G. A. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze