Bijbelverklaringen voor eenvoudige gereformeerden

Ds. J.L. Schreuders / 4 reacties

Vraag

Ik heb enkele (reële) vragen:

1. Ik heb nagenoeg alle klassieke Bijbelverklaringen: Calvijn, Matthew Henry, de Korte Verklaring, Dächsels, enz. Probleem is dat ze gedateerd zijn. We zijn anno 2019 en dus veel verder m.b.t. Bijbelse archeologie, schriftonderzoek, hermeneutiek, enz. Zijn er Bijbelverklaringen in de handel voor ‘eenvoudige’ gereformeerden (zonder theologische opleiding)?

2. Ik zoek goede boeken uit gereformeerde hoek over Openbaringen, Daniël en Ezechiël. Zijn die er?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ieder bijbelcommentaar moet men kritisch lezen . Dat geldt zeker voor de Bijbelboeken die u speciaal noemt. Wat de Openbaring aan Johannes aangaat kan ik u zeker aanraden de beide boeken van dr. R. van Kooten: “De dingen, die met haast geschieden moeten”. Daarnaast: “Openbaring van Johannes, aan de gemeente verklaard” van dr. H. Schroten (uitgave Boekencentrum) en “De overwinning van het Lam” door drs. J. J. de Heer ( Buijten en Schipperheijn 1981), beide voor zover ik weet niet meer nieuw verkrijgbaar. Wat alle Bijbelboeken (maar helaas in wat mindere mate aanbevolen voor de Openbaring) aangaat is er de Studiebijbel op het Oude en Nieuwe Testament, uitgegeven door het Centrum voor Bijbelonderzoek te Veenendaal.  Verder is er de “Commentaar op het Nieuwe Testament” onder redactie van dr. J. van Bruggen (uitgegeven bij KOK). Verder kan ik u in de ‘eenvoudige sector’ niet veel noemen. Calvijn kunt u natuurlijk altijd raadplegen (voor Ezechiel  tot Hoofdstuk 20  en de Openbaring helaas niet). Kanttekeningen en Bijbel met uitleg evenzo.

Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

bijbelverklaring
4 reacties
gertjan27
In het commentaar op Openbaring van dr. H.R. van de Kamp (uit de serie van Van Bruggen) staat van pagina 490 t/m 532 een hele lijst boeken over Openbaring. Nederlandstalige (gereformeerde) schrijvers die worden genoemd: J.G. Aalders, J. van Genderen, S. Greijdanus, B. Holwerda, C.J. Labuschagne, J. de Vuyst... Interessant is ook het commentaar van drs. Peter Visser (Den Haag, uitg. U2pi, 2015).

Wat Daniël en Ezechiël betreft, geldt hetzelfde: raadpleeg de literatuurlijsten in de Studiebijbel op het Oude Testament.

Veel studeervreugde!
tejoloog
Prachtig boek van ds E. Van Meer kan ik je aanbevelen. De Alpha en de Omega, over het boek Openbaring
Jesaja40
Mijn aanbeveling: de complete Joodse bijbel van Dr. David H. Stern. Uitgegeven door Messianic Jewish Resources International, 6204 Park Heights Ave. Baltimore, Maryland USA. Engelse versie.
The Complete Jewish Bilble ISBN 965-359-015-4 (hardback).
Jewish New Testament Commentary ISBN 965-359-008-1 (hardback).

Verdere informatie vindt u op de website

www.messianicjewish.net

De complete Joodse Bijbel:
• verbindt christenen opnieuw met hun Joodse wortels en het Joodse volk
• verbindt Joden met het Joods zijn van Messias Yeshua en Messiaans geloof
• In zijn commentaar op het Jewish New Testament leert Dr. David H. Stern ons vanuit de historische context de Bijbel te lezen en te begrijpen.
Ellenoor
Heel mooi en toegankelijk vind ik de boeken van ds. H. Veldkamp. Ze hebben mij bijvoorbeeld geholpen om het boek Jeremia te lezen. Er is ook een boek over Daniël: “Die knopen ontbindt”. Er staan er twee op Marktplaats voor een paar euro ;)