Onverwacht gebedsantwoord

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Twee maanden geleden ben ik, man van rond de dertig, een relatie aangegaan met een leeftijdgenoot. We ervaarden beiden de stem van de Heere hierin en groeiden zonder problemen naar elkaar toe, tot het moment dat mijn vriendin onverwachts de keuze maakt om weer een driejarige opleiding te gaan volgen, waarvan wij samen gedacht hadden dat het geen verstandige keuze was. Waarna ik adviseerde: breng nog eens in gebed bij God, niet verwachtende dat God haar ander antwoord zou geven dan ik dacht. Mijn vergissing was dat ik geen steun gaf aan mijn vriendin en het ‘gebedsantwoord’ wantrouwde, ook vanwege de praktische gevolgen voor onze relatie. Het sloeg van mijn kant door in verwijten en frustratie via app en telefoon, waardoor mijn vriendin besloot de relatie uit te maken.

Ik heb erg berouw van mijn handelen richting mijn vriendin en wil graag met haar verder. Aan de ene kant heb ik wat schroom om een nieuwe kans te vragen, anderzijds ben ik bang dat ik mijn berouw niet waar kan maken, oftewel ben bevreesd dat we weer verzanden in een situatie. Ik heb het geluk en geestelijk welzijn van mijn vriendin te weinig op het oog gehad. Een vriend en leeftijdsgenoot, maar ook ouderling, heeft nu aangeboden om hem eerst te benaderen om zo mijn gedachten te filteren. Ik vraag mezelf af of dit een gezonde optie is in verhouding tot mijn vriendin, maar zou me voorlopig in het naar elkaar toe groeien vooruit helpen.

Verder vraag ik me af: kan, als God ons beiden zekerheid geeft door Woord en gebed dat wij elkaars ware zijn, hier sprake van ingebeelde zekerheid zijn? Ik weet dat mijn vriendin nog veel van mijn houdt en dat ze vooral uit emotie er een punt achter zette. Hoe voorkom ik zulke escalatie omdat ik geen knipperlichtrelatie wil? Hoe laten we het niet zover komen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

“Hoe laten we het niet zover komen?” Helaas ìs het al zover gekomen, toch? Als ik je verhaal goed heb gelezen, is de verkering over en uit!

Dat je daar moeite mee hebt geloof ik graag, want je schrijft over “berouw” en “haar tekort te hebben gedaan.” Je schrijft echter ook dat je niet weet of je jouw gevoelens van berouw kunt blijven waarmaken. Tja, als je berouw van je berouw denkt te krijgen zou ik me maar niet aan een tweede poging wagen, want dan komt het zéker opnieuw zover!

Wat is er voor jou zo moeilijk aan om te accepteren dat zij een studie wil gaan volgen? Volgens mij wordt een mens niet slechter van studeren! Dat zal tijd kosten, zeker. Maar daarover is te praten. Ja, en ook te bidden. Maar dan zó, dat niet ‘jouw wil’ voorop staat!

Enfin, of zij alsnog opnieuw een relatie met jou wil hangt mijns inziens volledig af van jouw houding ten opzichte van haar. Bedenk waarom je een relatie met haar wilt: wat mag zij van jou verwachten? En ook: wat verwacht jij van haar? Een relatie gaat niet alleen over de praktische invulling ervan. Een relatie gaat wél over in líéfde naar elkaar toegroeien, mèt alle ‘hobbels’ die je op je levensweg tegenkomt. Juist dáárover dien je met elkaar in gesprek te gaan... als béiden dit willen tenminste. Zónder boos te worden en verwijten te uiten die eerder verwijdering dan groei brengen! Er valt nog wat te leren voor je, ook al ben je inmiddels een dertiger! Ook voor haar, trouwens, maar daar gaat de vraag niet over.

Nog dit: die vriend en ouderling zou ik er nog maar even buiten laten... je bent toch zélf wel mans genoeg om contact zoeken, als je dat echt (van harte) wilt? Desnoods via een brief als een gesprek niet lukt.

En: ingebeelde zekerheid kan inderdaad! Een soort van wensdenken bepaalt dan de uitkomst die je vervolgens zekerheid gaat noemen. Dat kan je dan vervolgens weer ónzeker maken, maar je kunt ook gaan leren om te ‘vertrouwen’. Zélfs een ‘gebedsantwoord’ dat anders is dan direct verwacht werd!

Sterkte ermee,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verkering uit
3 reacties
damy
Het moet toch zeker zijn: een ouderling heeft aangeboden haar..ipv hem te benaderen, dit klopt niet in de vraag
coby6
Ze gaat elders studeren of zo en heeft geen tijd meer voor je? Dan pas je misschien gewoon niet bij elkaar. Waar moet je berouw van hebben? De exvriend van m'n zus moest altijd studeren. Dat was nr. 1. Hij is ook een zeer goed chirurg geworden. Hij ging een jaar studeren tig km verderop en had weinig tot geen tijd voor haar en ze ging er vandoor met d'r huidige man, die wel tijd voor haar had.
coby6
Het is goed dat je berouw hebt van het kwaad worden en claimen, maar ik bedoel: als dit niet is wat jij wilt, op nr. 2 staan, dan kun je dat hopelijk gewoon rustig aangeven en dan ga je wat vriendelijker uit elkaar. Ik ben ook vrij bezitterig. Had een vriend op afstand, kon nooit langskomen, want z'n ouders stonden op nr. 1. Werd kwaad, heb daar wel vergeving voor gevraagd en het verder afgekapt. Prima als ie dat wil. Ik heb er alleen geen zin in. Ik moest daar maar begrip voor hebben en ik was maar een egoist. Daar werd ik kwaad van, maar ja, laat het los. Zinloos.