God kiest geen partij

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Twee mensen (kinderen van God) hebben flink meningsverschil. Beiden zeggen dat hun mening in Gods oog goed is. Beiden leggen het voor God neer in gebed. Beiden zijn er van verzekerd dat hun mening de juiste is in Gods oog. Een ieder is in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Beiden zeggen als het ware: “Ik zal voor u strijden en gij zult stil zijn.” Hoe kan dat nou? Een van de twee heeft geen gelijk... Tuurlijk snap ik dat er sowieso geen ruzie mag zijn en er verschil is in karakters. Maar God kan toch niet aan beide kanten staan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik vind de vraag die je mij via het forum voorlegt buitengewoon lastig. Eenvoudigweg omdat ik de aard en de inhoud van het meningsverschil niet ken. Anders gezegd: is het verschil van inzicht de moeite waard om als christenen tegenover elkaar te staan? Als het gaat om uiterlijkheden of middelmatige dingen (zoals Calvijn dat noemt), dan lijkt me enig verschil van inzicht geen groot probleem. Als het gaat om wezenlijke zaken zoals  Bijbeluitleg ligt dat anders. Ik noem bijvoorbeeld de verzoening of het werk van Christus, dan wordt het een ander verhaal. Ook bijvoorbeeld als mensen op grond van de Bijbel tegengestelde keuzes maken (denk aan de huidige discussie over het Nashville-document).

Ik wil een paar dingen aanstippen:

Allereerst de slotzin van je vraag. Of God aan beide kanten kan staan? Dat is naar mijn mening een al te menselijke invulling van wie God is. Hij kiest niet voor de één of de ander. Hij staat erboven. Hij is boven alle (menselijke) discussie en meningsverschil verheven. Denk aan de woorden van Jezus die heeft gezegd toen mensen met een meningsverschil tot Hem kwamen: “Wie heeft Mij tot een rechter over jullie aangesteld?”

Je spreek over een “verschil van mening.” Dat is wezenlijk iets anders dan een overtuiging. Ik heb daar in mijn inleiding al wat van gezegd. Wel is het zo dat zowel een mening als een overtuiging ergens op gebaseerd moet zijn. Daar zal het dus bij verschil van inzicht in een bepaalde kwestie als eerste over moeten gaan. Waar baseer je je bewering op? Het kan heel verhelderend zijn dat (liefst samen) te onderzoeken.

De weg die ik zou willen wijzen om uit de impasse te komen is het gezamenlijk gebed om Gods Heilige Geest. Hij kan wegen wijzen waar wij mensen niet uitkomen. Het gevaar is in dit soort zaken vaak groot dat tegengestelde meningen ook de onderlinge verhoudingen bederven. Afgezien van de boven gestelde vraag of het verschil van mening de moeite waard is, is aversie tussen broeders of zusters van hetzelfde huis altijd verkeerd in Gods ogen.

Als laatste wil ik nog opmerken dat het ‘eigen gelijk’ nooit het hoogste doel mag zijn, maar Gods eer en de liefde voor de naaste. Dat zijn de belangrijkste pijlers van Gods koninkrijk.

Ik hoop dat ik je wat verder geholpen heb om over deze zaken na te denken.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten, IJsselstein

Ds. J.J. van Holten

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein