Bijna onmogelijk om bekeerd te worden

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Er staat in de Bijbel: wie zoekt die vindt, wie klopt zal opengedaan worden. Er staan nog meer teksten in de Bijbel die hetzelfde zeggen. Maar hoe moet ik dit dan rijmen met een tekst in Mattheüs over de enge poort, dat er velen zullen zijn die zullen zoeken maar niet kunnen ingaan? Voor wie is er bekering mogelijk?

Als ik soms bepaalde preken hoor bij mijn ouders in de kerk dan denk ik: het is bijna onmogelijk om bekeerd te worden! Ik weet echt niet hoe het moet... Ik weet dat ik niet zonder God kan, maar ik verzuim het zo vaak om Bijbel te lezen en te bidden en soms houden dingen mij wel bezig, maar ik heb het gevoel nog zo ver weg te zijn van bekering.

Een worstelende jonge vrouw.

Antwoord

Je hebt gelijk als je zegt dat er tal van teksten in Gods Woord staan die ons nodigen tot het heil, tot de eeuwige gelukzaligheid. Of Jesaja 45:22: “Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer.” Kortom, niemand wordt uitgesloten van de zaligheid. Een predikant die beweert dat het anders is, verklaart God tot leugenaar.

Waarom zijn er dan zo weinig mensen die zalig worden? Welnu, omdat ze niet willen strijden om in te gaan. Het mag ze geen moeite kosten. Ze willen zalig worden op hun eigen voorwaarden. En onder hen zijn ook veel mensen die zich christelijk of reformatorisch noemen, in de hele breedte van de kerk.

Wil je eeuwig gelukkig worden? Dan hoef je alleen maar op je knieën te gaan en bij de Heere te pleiten op de beloften in de Bijbel. Help Hem -eerbiedig gezegd- maar herinneren aan Zijn eigen Woord, en pleit maar op het bloed van Christus. Niet als een rechthebbende, maar als een rechteloze en schuldige zondaar die van genade moet leven. Die pleitgrond... daar kan God niet tegen. Daar moet Hij gehoor aan geven, omdat Hij dat Zelf belooft: Wie tot Hem komt moet geloven dat Hij is (bestaat) en een Beloner is van degenen die Hem zoeken. En als je zelfs dat niet kunt geloven? Belijd dan maar deze grote schuld en vraag enkel om genade bij de Heere. Meer hoeft niet.

Zie voor een heldere, Bijbelse uitleg over de smalle poort onderstaande artikelen. En luister deze preek eens over de rechtvaardiging van de goddeloze, n.a.v. Romeinen 8 en NGB artikel 22. Het zal je zoveel helderheid en inzicht geven, dat je de welmenende en onvoorwaardelijke nodiging van de Zaligmaker niet meer naast je neer kunt leggen.

www.refoweb.nl/vragenrubriek/17551/de-enge-poort

www.refoweb.nl/vragenrubriek/22108/de-enge-poort

www.refoweb.nl/vragenrubriek/25916/kleine-schare