De gezonde leer niet verdragen

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

In Timoteüs 4:3 staat: “Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.” Nu is mijn vraag: welke leer wordt hiermee bedoeld? Ik kom zelf uit de Gereformeerde Gemeenten en hierbij worden lichtere kerken -bijvoorbeeld Hervormde gemeenten- als een onzuivere leer beschouwd. Een leer die tekort schiet. Wat is dan wel de juiste leer m.b.t. wat in Timoteüs staat geschreven?

Antwoord

De gezonde leer is de leer van de Bijbel. De leugenleer is in strijd met de Bijbel. De onzuivere leer heeft Bijbelse elementen en ook onbijbelse elementen. De gelovigen in iedere kerk denken dat ze de meest zuivere leer hebben. Van de Roomse Kerk denken wij als protestanten dat ze nog wel christelijk zijn, maar ook verschillende dwalingen hebben. Andersom natuurlijk ook. De OGG zal de GG iets te licht vinden, maar de GG zal de CGK te licht vinden. De GG en de HHK zullen de GKV te verstandelijk en te weinig bevindelijk vinden. De GKV en NGK zal de GG en de OGG een beetje ziekelijk bevindelijk en veel te veel emotioneel vinden. Zo ongeveer kun je je dat wel voorstellen.

Ik ben GG-er en ik sta voor de opvatting van de Gereformeerde belijdenis en de onfeilbaarheid van de Bijbel. Ik zeg niet dat er in de GG geen dwalingen kunnen zijn. En zo is het met al die kerken binnen de gereformeerde gezindte. Ik denk dat niemand zich op de borst mag slaan en zeggen: wij zijn de kerk met de meest zuivere leer.

Moet ik spreken over wedergeboorte, rechtvaardiging en heiliging? Iedere kerk zal daar op een verschillende manier over spreken. Ik zou deze begrippen graag uitleggen vanuit de Bijbel en de nadere uitleg daarvan in de gereformeerde belijdenis. Maar de verschillende kerken interpreteren de Schrift en de belijdenis op een verschillende manier. De rechterflank van de gereformeerde gezindte legt andere nadrukken in de uitleg van de Bijbel en de belijdenis dan de linkerflank. Zo kun je eindeloos doorgaan.

Persoonlijk vind ik de artikelen 27 t/m 29 uit de NGB over de kerk helder en klaar. Probeer daar jezelf in terug te vinden. Je kunt met een zuivere leer verloren gaan als je Christus niet kent. Het kennen van Hem door het ware geloof is veel belangrijker dan de meest zuivere leer voorstaan zonder de beleving van ellende, verlossing en dankbaarheid.

Misschien vind je mijn antwoord niet helder maar vaag. Toch heb ik geprobeerd uit te leggen dat velen de meest zuivere leer claimen, maar toch van mening verschillen over dogmatische, exegetische en ethische onderwerpen. Lees je Bijbel, bid elke dag en leef voor God en je naaste. God geeft vrede op het houden van Zijn geboden. Sta naar de dagelijkse vergeving van zonden zoals in het ‘Onze Vader’ wordt gebeden. Bedenk ook dat Paulus zegt dat we samen met al de heiligen iets verstaan van de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat (Efeze 3).

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

ware kerk