Septumcorrectie

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Vanwege een scheefstaand neustussenschotje is mij een septumcorrectie geadviseerd. Nu is het zo dat ik iemand ken die dit heeft gedaan. Die persoon heeft hierdoor een scheve neus gekregen. Dit maakt dat ik erg twijfel of ik dit wel/niet moet doen. Het scheve tussenschotje is namelijk nauwelijks zichtbaar. Wel is het zo dat ik veel last van verstopte holtes heb. Kunt u mij vertellen of dit een groot risico is van een septumcorrectie, of dat normaal gesproken de neus uitwendig hetzelfde hoort te blijven?

Antwoord

Normaal gesproken hoort er uitwendig geen verandering op te treden. Hoe groot het risico op uitwendig zichtbare veranderingen is, weet ik niet. De KNO-arts kan dit ongetwijfeld vertellen. De reden van correctie is ook niet dat het schotje scheef staat. De reden is dat een scheef schotje soms de oorzaak is van problemen met de holtes, bij jou zo te horen ook. Het doel is dan om dat probleem op te lossen (en blijkbaar is dat niet gelukt met spray etc.). Het is dus geen cosmetische ingreep.

Groet,
Nico Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

neus