Geen preken over Psalm 26

Ds. M. Baan / 5 reacties

Vraag

Misschien beetje gekke vraag, maar tijdens mijn studie viel het mij op dat er geen preken bestaan over Psalm 26, wel van Puriteinen maar geen recente. Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? Wat kan de oorzaak zijn?

Antwoord

Een beetje gekke vraag? Een nog vreemder antwoord: een gedegen antwoord op de vraag waarom blijkbaar nauwelijks iemand een preek over Psalm 26 heeft gemaakt hèb ik niet. Zelf heb ik nimmer deze Psalm voor een preek uitgezocht. Maar ja, waarom een dominee niet preekt over veel teksten, dat weet ik niet. Waarom veel collega’s preken over andere teksten, weet ik ook niet. Ik heb wel eens gepreekt over Spreuken 2:11. Waarschijnlijk heb ik niet vele navolgers.

Overigens: ik heb eens even mijn kaartenbak nagekeken en daar heb ik over Psalm 26 het volgende gevonden: C. H. Spurgeon heeft ons vele preken nagelaten. Die hele serie is uitgegeven onder de titel: Metropolitan Tabernacle Pulpit. Wie die serie aanschaft heeft zijn boekenkast in elk geval met 63 kloeke delen aangevuld, en dat is ook wat waard! Tip: wellicht is het verstandig om die engelstalige serie voor cq. na de brexit aan te schaffen!

Nu het serieuze deel van het antwoord: Over Psalm 26:9 heeft Spurgeon een preek en wel in deel 9, te beginnen op pagina 445. In deel 59 heeft hij een preek over vers 12 van deze Psalm. Die begint op pagina 481.

Tot slot: ge ziet, dat er nog genoeg arbeidsterrein op het gebied van tekstkeuze voor preken braak ligt! Wat dat betreft wacht u genoeg mogelijke arbeid na afronding van de studie! Succes!!

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan, Veenendaal

Lees meer artikelen over:

preekPsalmen
5 reacties
Vogel55
http://www.hetgekrookteriet.com/Bijbelstudies/Psalm_26.pdf
Dit is een Bijbelstudie over de hele psalm.
Johangroen
vogel55 dat is idd een mooie bijbelstudie alleen is het geen preek, ik zag wel dat oa luther er preken over heeft en zoals ds baan zegt van spurgeon, en de erskines, maar niet van hedendaagse predikanten of theologen, als je de psalm leest denk je in eerste instantie dat Paulus heel erg opschept over zichzelf, misschien is dat de reden dat een predikant het lastig vind? ik doe maar een suggestie hoor.
hansa
@johangroen: Paulus...? Dit is wel heel erg ver vóór zijn tijd.

Psalm 26 begint met: Een psalm van David (!)
Johangroen
Haha sorry hansa, ik was een bijbelstudie te schrijven over Paulus en schreef dat automatisch over, uiteraard bedoel ik David, foutje was er niet helemaal bij.
Monachos
Google leert dat er met de zoektermen "psalm 26" preek diverse preken over deze psalm te vinden zijn. Of moeten ze uit een bepaalde richting komen?