Naar het Waterman-tijdperk

drs. W.H. Hoorn / Geen reacties

Vraag

Ten eerste ik ben niet gelovig opgevoed, maar ik heb wel een tijdje bijbelstudie gehad en ben daardoor oprecht geïnteresseerd geraakt. Ik moet wel zeggen dat dit ook komt doordat ik bang ben voor de dood en hoop dat het leven eeuwig is, maar ja dat weet je niet tot het zover is. Eckart Tolle, een spiritueel schrijver, zegt door in het nú te leven en niet bezig te zijn met het verleden of de toekomst, een mens echt bewust aanwezig in het moment kan zijn. Door bij jezelf te blijven, dus jezelf te zijn, zal je minder gauw beïnvloedbaar zijn voor slechte zaken. Er staat in de Bijbel o.a. “Ken uzelve en onderzoek alles, maar behoud het goede.” Ik heb inmiddels wel geleerd door juist niet bij mezelf te blijven, “dat houden van” ook niet lukt. (“Houd van uzelf gelijk een ander”). Dit kan alleen door jezelf te zijn en datgene te doen wat bij je hoort (dit onderzoek je ondertussen met gezond verstand). Het klinkt heel logisch, maar de praktijk...

Mensen zijn zo verschillend. De een heeft als eigenschap gevoelig te zijn, een ander voelt alles intenser, weer een ander denkt te moeilijk en mijdt zijn gevoelens waardoor er ook problemen kunnen ontstaan, etc. Waarom is dit zo? Ik denk omdat we anders niet kunnen groeien/ontwikkelen naar de persoon die we behoren te zijn. Alles wat God is, daar zijn wij toch evenbeelden van. Individueel heeft een ieder zijn weg te gaan, maar samen bezitten we in wezen (zonder het te weten) bijna dezelfde eigenschappen. Als ik hier de astrologie bij haal, de oprechte vorm (persoonlijke horoscoop laten berekenen op geboortedag en tijd) maakt dat geen mens gelijk is, maar ten diepste wel. De verschillende karakters zijn nodig voor groei en spiegeling. Dit lukt niet als mensen teveel op elkaar lijken; er valt dan niet wezenlijk wat te leren en daarvoor zijn we toch ook geschapen.

Christus betekent in het Latijns “Vissen”, heb ik ergens gelezen. Waarom zou iemand “Vissen” heten? Eerder had men het over het Lam Gods (Ram-tijdperk). En nu zouden we als mens het Waterman-tijdperk betreden. Ik heb met veel mensen samengewerkt en ben er achter gekomen wanneer zij geboren zijn. Ook dat bepaalde mensen vaak naar elkaar toetrekken of juist niet. Ook daar viel mij qua geboortedatum een hoop op. Het zou best eens kunnen dat toen het Ram-tijdperk zijn einde naderde en daarmee een ander tijdperk van 2000 jaar langzaam zijn intrede deed, de invloed die bij dit tijdperk hoorde in zijn kracht werd afgezwakt (Gods lam). Bij het daarop volgende tijdperk (Vissen) hoort, zo lees ik: dualiteit, individualisme, zelfopoffering, altruïsme en lijden, maar ook illusie en zelfbedrog. De tijd van Jezus Christus was het lijden en naar verlichting gaan, door als individu jezelf te leren kennen en al het kwade van het goede te onderscheiden en je dienstbaar op te stellen bij je medemens. Dus van jezelf te houden zodat je automatisch ook van een ander zult houden. Waterman -het tijdperk wat nu al bezig is (digitale wereld)- staat, zo lees ik voor: collectiviteit, dus samen delen, iedereen hetzelfde, geen illusies meer, de waarheid (objectiviteit). Wel dient overkoeldheid voorkomen te worden.

Er staat in de Bijbel ook: Volg de man met de waterkruik naar een vertrek waar het laatste avondmaal wordt gehouden. Zou dit kunnen betekenen dat dit staat voor het naderende einde van 2000 jaar vissentijdperk en dat door samen te eten (collectiviteit watermantijdperk) word ingeluid. Het heeft misschien wel met een nieuw tijdperk te maken. De hemel op aarde. Maar momenteel zie je juist veel ellende en het lijkt alleen maar erger te worden. Toch gebeurt er al een poos ook veel goeds en dit lijkt zich onbewust steeds meer in de mensen af te spelen. Het moet anders, zo kan het niet langer.

Ik denk zelf dat er geen dag des oordeels komt, in die zin dat alles vernietigd wordt binnen zoveel duizend jaar en dat dit het begin is. Zelf hoop ik dat het watermantijdperk nog botst met het vorige en dat alle dogma’s en ingesleten ideeën/waarheden van het Christustijdperk (Vissen) worden afgewogen (onderzocht) en dat alle illusies en zelfbedrog worden opgelost. Ik geloof dat er werkelijk betere tijden aanbreken. Het is nog nooit zo donker geweest of het word altijd weer licht. Misschien evolueert de mens werkelijk van een derde naar een vijfde zintuig. Vissen staat ook voor water (diep, donker en onbewust) terwijl Waterman voor lucht staat (helder, waarheid en echte vrijheid). Alle tekens hebben positieve en negatieve aspecten. Waterman staat, zo lees ik, ook voor emotionele afstandelijkheid en radicaliteit. Maar misschien moet alles wel radicaal anders. Van illusie-feesten (Kerst, Sinterklaas, sprookjes, fabels, etc) naar de echte waarheid. Misschien komt de hemel (lucht/Waterman) wel sneller op aarde dan we denken en is dit uiteindelijk Gods koninkrijk. Er zouden toch ook duizend jaar komen dat mensen nog een kans hebben voor het goede te kiezen?

Antwoord

Beste vragenstell(st)er,

Je bent in ieder geval iemand die dieper over het leven en jouw plaats daarin nadenkt dan de meeste andere mensen. Dat blijkt wel uit jouw vraag. Wat ook vrij duidelijk uit jouw vraag blijkt is dat je, zoals je zelf al zegt, niet gelovig bent opgevoed. Want ten eerste lijkt mij jouw kennis van de Bijbel en het christelijke geloof nogal gebrekkig en fragmentarisch. En ten tweede maak je daardoor verbindingen met aan de vrijmetselarij en de astrologie verbonden denkbeelden, die weliswaar origineel zijn te noemen, maar die ver van het christelijke denken afstaan. En daar in feite niet mee zijn te verenigen.

Je hebt waarschijnlijk veel gelezen en  je hebt ook een brede belangstelling voor spirituele en filosofische zaken. En de onbevangenheid van jouw vraagstelling is treffend en ook enigszins roerend. Met deze onbevangenheid heb je jezelf echter ook door denkbeelden laten beïnvloeden die niet zo onschuldig zijn als het misschien voor jou lijkt. Want zaken als astrologie en daaraan verwant mysticisme uit de vrijmetselarij, die de geschiedenis en een daarin veronderstelde voortgang van het menselijke denken indeelt aan de hand van sterrenbeelden, zijn regelrecht afkomstig uit Egyptisch, Babylonisch/Perzisch en Grieks Hellenistisch heidendom. En daar wordt in de Bijbel expliciet tegen gewaarschuwd. Zoals bijv. in Jeremia 10:2 en Deuteronomium 8:10-12. Want het is God, Die in eeuwigheid de loop van de geschiedenis en de tijden bepaalt en niet het verloop van de sterren in de tijdelijkheid!

Je ruimt in jouw vraag daarnaast veel plaats in voor het kennen van jezelf. Dat is logisch wanneer je op zoek bent naar jouw plaats in het leven en jouw relatie tot de wereld en met je medemens. Maar wanneer je dan eenzijdig stil blijft staan bij de verschijnselen in de wereld en daar jouw levensloop door denkt te moeten laten bepalen, lever je jezelf geestelijk over aan een heidens denken waar de Bijbel nu juist recht tegenin gaat. Want binnen de astrologie en de vrijmetselarij is de mens, binnen deze eenzijdig op zichzelf en op de wereld gerichte existentie, een weerloze en willoze speelbal van het heidense noodlot; het onontkoombare en onherroepelijke fatum wat ons bestaan plaatst binnen de tragische wetmatigheid van opgaan, blinken en verzinken. In het kader van een eindigheid en een tijdelijkheid, die slechts naar de dood kan leiden. En die ons hele bestaan daarmee onder het beslag plaats van een abjecte en nihilistische zinloosheid, die dan ook nergens toe leidt. Omdat de dood nergens toe leidt. Daarom nam het kennen van zichzelf in het Griekse heidendom ook zo'n prominente plaats in. En was het axioma Gnothi seauton!/Ken uzelve! dan ook als het ware het hele centrum van dit tragische, heidense en eenzijdige noodlotsdenken.

Maar tegenover dit heidense noodlotsdenken zet de Bijbel het axioma van het kennen van de Heere Jezus Tou gnonai Auton/Opdat ik Hem kenne (Filippenzen 3:10). Want Christus heeft dit menselijke noodlot, die is te beschouwen als een gevangenis waarin wij van nature allemaal zitten opgesloten, met Zijn menswording, Zijn offer aan het kruis, maar in het bijzonder door Zijn opstanding uit de doden, teniet gedaan en voor ons opgeheven. En zo ons leven zin, doel en inhoud willen geven. Met Zijn Geest, Die tegelijkertijd ook de Heilige Geest van God is, grijpt Hij daarmee in onze van nature eenzijdige, noodlottige en doelloze existentie. Door ons uit genade het geloof in Hem te schenken. Zo wordt onze existentie door het geloof in Hem en Zijn volbrachte offer voor ons, vanuit de eenzijdige beperktheid van onze natuurlijke en tijdelijke existentie, overgezet in de onvoorstelbare veelzijdige eeuwigheid van het in geloof verbonden mogen zijn met Hem. En dat is niet te begrijpen als een collectivistische eenvormige en religieuze uniformiteit. Want Gods genade is maatwerk en geen confectie. En daarom precies toegesneden op ieder afzonderlijk mens persoonlijk.

Christus betekent geen “vissen” en heeft ook helemaal niks te maken met een astrologisch vissen-tijdperk. De naam Christus is afgeleid van het Griekse werkwoord “chrousomai”, wat “zalven” betekent en waarvan het nominale participium, het naamwoord dus, “Christos” is. En dat betekent “Gezalfde.” In het Hebreeuws/Aramees is “Gezalfde” “Messiach/Messiah”. En daar komt dan weer het woord “Messias” vandaan.

Je bent waarschijnlijk in de war geraakt met “IXTUS” wat in het Latijn inderdaad “vis” betekent. Maar dat woord was onder de vervolgde christenen in het Romeinse Rijk een aanduiding en een geheime afkorting  voor “Iesus Xristos Theou Uios Soter”, wat dan in het Oud Grieks weer “Jezus Christus Gods Zoon Redder” betekent. Daar komt dat vissenteken ook vandaan wat je op sommige auto’s ziet.

Ik zou je willen aanraden eens een goed boek te lezen over de christelijke leer. En daarnaast de Bijbel te bestuderen. De Heidelbergse Catechismus is overigens een prima samenvatting van zowel de inhoud van de Bijbel als de christelijke leer. Misschien wel een beetje droog, saai en ouderwets, maar inhoudelijk ontzettend rijk. Woon ook eens een aantal kerkdiensten bij en praat eens met christelijke mensen.

Dit antwoord is erg lang geworden, maar dat was jouw vraag ook. Hopelijk heb je er iets aan. Van harte Gods zegen en de onontbeerlijke bijstand van Zijn Geest, Zijn liefde en Zijn genade toegewenst op jouw geestelijke zoektocht.

Vriendelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn