Zendeling en (on)getrouwd

Ds. J.J. Tigchelaar / 2 reacties

Vraag

Graag zou ik enkele vragen stellen aan een (ex)zendeling: 1. Als ik me geroepen voel om zendingswerk te gaan doen in een land/landen in Zuid-Oost Azië, is het dan beter/effectiever om alleengaand of getrouwd te zijn? Ik heb weleens gelezen dat er culturen zijn waarin je niet serieus genomen wordt als je ongetrouwd bent, maar als ongetrouwde man heb je juist weer meer tijd denk ik. 2. Geldt uw antwoord op de vorige vraag ook als ik wil trouwen met een vrouw uit Zuid-Oost Azië die dus de cultuur kent? 3. Is er op dit moment een groter gebrek aan zendelingen of juist aan geld om zendelingen uit te zenden? Ik besef dat dit misschien geen gemakkelijke vragen zijn, toch wil ik ze graag stellen omdat het iets is waarmee ik worstel. Aan de ene kant kan ik ongetrouwd blijven zodat ik net als Paulus (1 Korinthe 7) meer tijd vrij kan maken voor Gods Koninkrijk, aan de andere kant kan het misschien juist effectiever zijn om getrouwd te zijn omdat je dan iemand hebt die je kan helpen en ondersteunen bij je bediening. Mocht u boeken aan kunnen bevelen over dit onderwerp (mag ook Engelstalig zijn) dan hoor ik dat ook graag.

Antwoord

Deze vragen zijn mij toegespeeld, waarschijnlijk omdat ik ruim twaalf jaar als zendingspredikant in Afrika heb gewerkt en daarna ongeveer 20 keer reizen naar Zuid-Oost-Azië heb gemaakt in verband met zending en hulpverlening.

1. Aan deze vraag (en daarmee verbonden het tweede gedeelte van de derde) zitten verschillende kanten. Een ongehuwde heeft niet bepaalde verplichtingen aan een gezin en beslommeringen en lijkt meer tijd beschikbaar te hebben voor het zendingswerk. Zijn uitzending kost ook minder. Aan de andere kant moet hij of zij allerlei, o.a. huishoudelijke zaken, zelf alleen regelen. En dat kost ook tijd en energie. En dat is niet alles. Een citaat van een Amerikaanse missionary: “If single workers could share the most difficult part of their work, they would probably agree that it is loneliless. Married folks have each other and their families. Single folks have their work and a busy life among the multitudes of people, but they can face loneliless at the end of a busy day and be far away from any with whom  they can share their joys and burdens.” Daarbij: in bepaalde landen in Zuid-Oost-Azië wordt een ongehuwde man gemakkelijk aangezien voor iemand die of homo is of onverplichtende seks zoekt.

2. Dit probleem kan opgelost schijnen wanneer vraagsteller een vrouw uit de regio zou huwen. Maar blijft hij lang overzee of gaat hij, als de meeste zendingsarbeiders, na ongeveer vijf of tien jaar weer terug en brengt dan een vrouw mee die de rest van haar leven ver van haar familie en cultuur moet verkeren. De familiebanden zijn in die landen vaak erg sterk en heimwee is een ernstige ziekte.

3. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de zendingsorganisatie. Bij kerkelijke zendingen zorgen deze voor de financiële kant. Bij zogenoemde geloofszendingen moet de zendingsarbeider zelf voor zijn levensonderhoud zorgen. Dat kost tijd en energie en heeft het gevaar dat alleen de mooie kanten van het werk en de resultaten als geldwervend vermeld worden. Ik raad ieder die meent een roeping tot zendingswerk te hebben aan in een zeer vroeg stadium contact op te nemen met zijn of haar kerkenraad en in overleg met deze met een zendingsinstantie. Soms wordt van alles geregeld en komt aan het eind de vraag op wie er voor geld moet zorgen en hoe.

4. Wie Paulus als voorbeeld wil nemen moet weten dat hij wel zijn drie zendingsreizen zonder vrouw deed, maar steeds één of meerdere metgezellen bij hem had: Barnabas, Silas, Lucas, etc. En toen Jezus de tweeenzeventig uitzond moesten ze twee aan twee gaan, Lucas 2:1v.

5. Literatuur (maar niet specifiek alleen over het al dan niet trouwen van een zendingsarbeider):

Kane, J. Herbert -  Life and Work on the Mission Field, Grand Rapids, 1992.
Frempong, I. H. & B. Basil - Cultures at Crossroads, Ghana, 1978.
Prior, Ian (ed) – The Christian at Work Overseas, Tear Fund, Teddington, 1979.
Tigchelaar, J. J. – Zending, gave, opdracht en voortgang, 2009.

Ds. J. J. Tigchelaar

Tags in dit artikel:

ongetrouwdzending
2 reacties
janvanverweg
ik woon in z-o-azie (ik type dit bij kaarslicht :) ) Getrouwd/ongetrouwd geeft allebei moglijkheden en beperkingen. God weet wie je bent en gebruikt ten goede wat en je bent.
als ik kandidaten krijg dan zoek ik naar wat hen drijft. de onderliggende motivatie. is er een wil om alles in God handen te leggen; ook de evt huwelijkse staat.
chris6
In januari vertrek ik voor 2 jaar als zendeling vanuit mijn gemeente, en geloof mij als God jou een opdracht gegeven heeft zal hij voorzien ook in geld. Ook ik moet een aanzienlijk bedrag meenemen maar hoog dat bedrag ook is, het maakt je afhankelijk van Hem. Het is gewoon bizar hoe God gaat werken als je Hem de leiding in handen geeft. Je zal echt wonderen zien gebeuren!!

Het is niet dat het makkelijk is maar er is geld zat het moet alleen op de goeie plaats komen.
Eerst dacht ik ook dat geld werven is geen pretje maar het is een mooie ingang om mensen
het goede nieuws te brengen en te laten merken waar het echt om gaat.

Bedenk dat we dienen een God die de wereld overwonnen heeft! wat is er mooier om te uit delen van zijn oneindige liefde?!'

Denk niet al te veel na maar volg Hem, hij geeft niet zijn opdracht om te overdenken maar om uit te voeren.