Seksuele strubbelingen

C. den Hamer / 3 reacties

Vraag

Mijn man (wij zijn pas getrouwd) en ik kampen de laatste tijd met wat seksuele strubbelingen die doorwerken op grotere en meerdere gebieden. We hebben erover gepraat, ook met anderen (schoonouders herkennen het enigszins). In theorie is alles redelijk te beredeneren. Maar de praktijk blijft lastig voor ons beiden en zorgt voor verdere verwijdering, ook al zien we deze en willen we hieraan werken samen.

Hetgeen waar wij tegen aanlopen: ik vind het (als vrouw) lastig om toe te geven aan mijn seksuele gevoelens en de daad zelf. Ik ben, misschien door spanning, nog nooit tot het hoogtepunt gekomen. Kortom ik vind het lastig om gemeenschap te hebben en om mijn man te bevredigen, omdat het zo dichtbij komt en zo teer en oprecht is. Ik heb vanuit mijzelf geprobeerd om gemeenschap en mijn gevoel daarbij te stimuleren. Toch blijft het lastig.

Ik merk dat mijn man en ik uit elkaar groeien. Waarschijnlijk heb ik moeite met het toegeven aan seksuele gevoelens en hiervan te genieten hoe God dat bedoeld heeft. Het is allemaal best complex, graag zou ik enkele tips of adviezen ontvangen die mij en uiteindelijk ons kunnen helpen.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Dank voor je openhartige vraag. Ik zal proberen in te gaan op je schrijven door een aantal opmerkingen te maken.

Samengevat geef je aan het moeilijk te vinden om seksueel contact aan te gaan met je man en daarbij je over te geven aan het kunnen toeëigenen van seksueel plezier wat kan leiden tot een orgasme. Zelf geef je aan dat het gespannen zijn mogelijk blokkerend effect heeft.

Ik ga er van uit dat er pas gepenetreerd wordt als je voldoende vochtig bent en de penetratie zelf voor jou niet pijnlijk is. In dat geval mag er niet gepenetreerd worden. Verder geef je aan dat het aangaan en het gezamenlijk beleven en aangaan van seksueel contact zo dichtbij komt. Dat roept bij mij de vraag op of het werkelijk gaat om een seksueel probleem of dat het gaat om een breder intimiteitsprobleem wat zich onder andere uit bij seksueel contact. Mijn vraag is of je ook moeite hebt om open te zijn in contacten en daarin kunt delen? Ben je iemand die graag de regie heeft en het overzicht en de controle? Als dat het geval is, is het moeilijk om je over te geven in het liefdesspel omdat loslaten en kunnen overgeven noodzakelijk is om te kunnen genieten. Daarbij is het ook belangrijk dat je jezelf kunt richten op eigen genot (solo fase).

Tevens is het zo dat alleen door penetratie veel vrouwen geen orgasme bereiken. Vaak is bijstimulatie nodig om voldoende geprikkeld te worden of te blijven. Het voert nu te ver om hier nu dieper op in te gaan.

Indien je nog vragen hebt kun je die via Refoweb (vragen@refoweb.nl) aan mij laten toesturen.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

Lees meer artikelen over:

orgasmeseksualiteit in het huwelijk
3 reacties
VrouwkeZondernaam
Laat het jullie niet verder uit elkaar groeien . . .
Blijf er samen over praten en zoek desnoods samen even hulp.
Bij een relationele en seksuologische hulpverlener
(b.v. bij ABConsults van advertentie op deze site)
AHHK76
Beste vriendin,
De meeste mensen die gaan trouwen, verlangen naar gemeenschap en verwachten er veel van. Hierdoor wordt vaak vergeten, dat dit ook iets wat door kennis en ervaring kan verbeteren, juist binnen de veiligheid van het huwelijk. Als men er vanuit gaat, dat het vanzelf en in 1 keer goed gaat, kan het juist tegenvallen. Want ook dit moet je leren en dat gaat niet altijd vanzelf. Lees er een goed boek (bijv. "Liefde voor twee") over en praat er samen over en wees geduldig en teder in de omgang met elkaar.
Verder denk ik dat jij jezelf mag onderzoeken wat jou bang maakt voor het feit dat iemand zo dichtbij je komt. Waar ben je bang voor? Dat je uiterlijk of je innerlijk tegenvalt? Heb je nare ervaringen, iets op te biechten of moet jij jezelf leren accepteren? Werk er alsjeblieft aan...!
Je bent niet de enige vrouw die het moeilijk vindt om zich te ontspannen, zichzelf over te geven en haar man dichtbij te laten komen. Dus je bent niet raar! Maar echt je kunt hierin groeien, als je open bent en erover praat en hierin wilt leren! Doe het met hulp van God, je man, boeken en/of hulpverlening. Je kunt het en het is de moeite waard, jij bent de moeite waard, jullie huwelijk is die moeite waard! En ook voor deze dingen mag je bidden, want de Schepper van jou en mij heeft ook de seksualiteit geschapen en bedoeld! Zijn zegen wens ik je toe!!!!!
DEQ
Er leide meer wegen naar Roem, waarmee ik wil zeggen dat er ook andere manieren zijn om intiem met elkaar om te gaan. Probeer voor jezelf vast te stellen wat je fijn vindt, waardoor je opgewonden raakt zonder per se tot penetratie over te gaan. Neem er de tijd voor, zonder iets te verwachten of voorwaarden te stellen. Als je hebt ontdekt wat het is wat jij fijn vindt dan zou je verder kunnen gaan met ontdekkingen; betrek je man daarbij en als er wederzijds begrip is dan kom je al heel ver.

Laat het geen dwangmatigheid zijn maar iets wat het huwelijk verrijkt en de liefde voor elkaar verdiept.

Lat het ook niet iets zijn waardoor je ander over jezelf gaat denken in negatieve zin. Er zijn mensen die meer tijd nodig hebben om tot seksuele bloei te komen dan anderen... dat is heel normaal.