Van het katholieke Limburg naar het gereformeerde Urk

Ds. H. Korving / 5 reacties

Vraag

In de zomer gaan wij vanuit het katholieke Limburg verhuizen naar het gereformeerde Urk vanwege het werk van mijn man. Nu zijn we ons aan het oriënteren op een school voor onze vijf dochters (4-11 jaar). Van huis uit zijn we katholiek, maar we zijn erg oecumenisch ingesteld en richten ons graag op de overeenkomsten binnen de verschillende christelijke stromingen. Als we naar de kerk gaan, is dat meestal naar een taizéviering. Op dit moment zitten onze meisjes op een Rooms Katholieke-basisschool, maar er wordt bijzonder weinig met geloof gedaan op school. Er wordt rond Pasen en Kerst iets over de verhalen verteld en dat is het dan. Voorbereiding van communie en vormsel vindt buiten schooltijd plaats en in de kerk.

Persoonlijk vinden wij het belangrijk om onze meisjes kennis te laten maken met het christelijk geloof en de verschillende stromingen hierbinnen, zodat zij alles overwegende zelf keuzes kunnen maken in geloof. Als wij een uitje maken, bezoeken we ook vaak even een kerk van een andere signatuur dan de rooms-katholieke.

Nu zijn er op Urk alleen protestants-christelijke en reformatorische scholen. Wij vinden een Bijbelse grondslag geen enkel probleem en wellicht zelfs een verrijking voor onze kinderen. Ook het leesonderwijs schijnt er goed te zijn, wat natuurlijk erg fijn is. Toch delen wij niet alle opvattingen zoals die in sommige strenggelovige kringen bestaan. Zo mogen onze dochters bijvoorbeeld wel broeken dragen en hebben we thuis ook een televisie en radio. Ook de Drie Formulieren van Enigheid bevatten stellingen waar wij niet achter staan, zoals de totale verdorvenheid van de mens en de uitverkiezing/determinatieleer.

Betekent dit dat reformatorische scholen per definitie afvallen? En is het gezien de sterke nadruk op de Bijbel in het onderwijs op ook de protestants-christelijke scholen, handig/zinvol/noodzakelijk om onze kinderen al voor de verhuizing intensiever kennis te laten maken met de Bijbel? Of is het juist handiger om op zoek te gaan naar een openbare school in een andere plaats in de omgeving? Voor ons staat goed onderwijs en ruimte voor ontwikkeling en ontplooiing voor het kind voorop, de grondslag waarop dat gebaseerd is, is voor ons niet van wezenlijk belang. We vinden het dus wel heel belangrijk dat onze kinderen zich welkom voelen op school, ook al hebben ze van huis uit geen gereformeerde achtergrond.

Antwoord

Geachte vraagstellers,

De kortste route is natuurlijk contact opnemen met een van de protestants-christelijke scholen. Dan zult u ontdekken wat wel of niet mogelijk is en wat wel of niet bij u past. Uw vraag kan moeilijk in het algemeen en op afstand beantwoord worden. Bij de schoolkeuze gaat het immers om maatwerk.

Overigens is de situatie zo dat er vier scholen van reformatorische signatuur zijn die inderdaad hun regels zo streng hebben opgesteld dat zelfs ouders uit de ‘middenklasse’ van de protestantse kerken geen lid kunnen worden of leerkracht.  Dat gegeven in ogenschouw nemende, denk ik zomaar dat u het bij die scholen helemaal niet hoeft te proberen. Blijft over de Rehoboth scholengemeenschap, die naar ik meen zeven scholen van protestants-christelijke signatuur onderhouden, Daarnaast is er de Vuurbaak-school, van huis uit een school opgericht door één van de kerken (gereformeerd-vrijgemaakt geheten) waar nu echter ook veel kinderen uit gezinnen van de andere kerken met plezier naar toe gaan.

Ik wens u veel sterkte toe en heet u welkom om een keer langs te komen voor een kopje koffie.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Korving ging in november 2021 met emeritaat.

    Lees ook het artikel dat Refoweb met ds. Korving had n.a.v. zijn boek 'Taal en teken'.

    En kijk/luister:

Tags in dit artikel:

school
5 reacties
Jedidjas
ja, zulke keuzes zijn best lastig. Ik denk inderdaad goed om bij de scholen te kijken, maar vergeet niet te bidden en aan God te vragen welke school jullie moeten kiezen. Hij wil in Zijn liefde jullie ook daarin leiden.
kejak
Beste mevrouw,
In ieder geval zou ik de uitnodiging van ds. Korving met beide handen aangrijpen. Wellicht is hij de eerste, maar ik garandeer jullie , zeker niet de laatste die jullie gaat uitnodigen!
En uw man raad ik dringend aan zich ook te orienteren op een zangkoor voor in zijn vrije tijd...
Urk dat is een soetendal
Wie er is die blijft er al .
Prisma23
Volgens het CBS is het aantal katholieken op Urk 1,7%. Dat verdubbeld bijna als jullie er met z'n zeven bijkomen! Goed nieuws voor de oecumene!
Wilma
Wat een moedige en mooie stap!
Altijd welkom voor 'een bekkien' (Urkers voor en kopje koffie).
GBZ
Beste, natuurlijk zo open als Urk is eveneens een hartelijk welkom! Ds Korving heeft uw vraag op het vlak van de reformatorische vier scholen al beantwoord. Wat betreft de overige scholen die vallen onder de Rehoboth vereniging wilde ik u nog vertellen dat u daar zeker uw kinderen kunt aanmelden. Op die scholen zitten ook kinderen van status houders die vaak een moslim achtergrond hebben en gewoon met hoofddoek naar school komen. Voor uw kinderen zal het veel beter zijn om op urk op school te gaan zodat ze fijn vriendjes en contacten kunnen maken en het dialect leren;) want anders 'bleef je alteed un vreemde' zoals we dat op urk uitdrukken. Die uitdrukking klinkt erger dan het is dus wees niet bevreesd u zult het bij leven en welzijn allemaal mee gaan maken. Wees welkom!