Zeer slechte band met mijn vader

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb een zeer slechte band met mijn vader. Mijn vader heeft foute dingen gedaan met mij als kind en ze vervolgens altijd ontkend. Hij doet alsof hulpverleners en ik gek zijn en alles verzinnen. Hij komt daarbij ook echt over of hij er niets van weet. “Ik heb je nooit geslagen”, zegt hij dan, terwijl ik de pijn en vernedering me nog levendig voor de geest kan halen. Dit gebeurt vaker. Als ik hem aanspreek op wat hij zelf ook gedaan heeft, dan weet hij daar niets meer van en lieg ik... Ik raak hierdoor zo in de war, alsof ik gek ben. Dat gevoel geeft hij me.

Steeds vaker escaleert het als ik bij hem ben (ik woon inmiddels op mezelf maar kom regelmatig thuis). Het gevolg is dat ik me elke keer zwaar rot voel als ik naar huis ga en soms zo heftig dat ik mezelf wel iets aan kan doen. Ik denk erover om het contact te verbreken. Mag ik dat doen?

Het ergste is dat hij de Bijbel erbij haalt en zelf wel dingen doet die daar niet mee te rijmen zijn, maar dan wel anderen op de kleinste  overtredingen (in zijn ogen) aanspreken en op zo’n manier dat je je heel fout en slecht gaat voelen. Ik word soms bijna misselijk van zijn hypocriete gedrag. Mijn moeder wil ook al bij hem weggaan.

Het gaat goed met me zolang ik m’n eigen leven leef, maar zodra hij weer probeert de macht daarover te krijgen (wat hij altijd heeft gedaan) dan val ik terug in problemen die ik als kind ook (door hem grotendeels) had. Kan ik het contact verbreken of wat vindt God wat je moet doen in zo’n situatie met betrekking tot het eren van je ouders? Ik vind het lastig.

Antwoord

Beste vraagsteller,

In je vorige vragen over dit onderwerp spreek je over misbruik, mishandeling en vernedering door je vader. Uit niets blijkt dat hij zich hiervoor schaamt of vergeving vraagt voor zijn gedrag. Meer nog, hij ontkent alles. We adviseren je om samen met je hulpverlener aangifte te doen bij de politie van misbruik en dit ook kenbaar te maken bij de kerkenraad van de gemeente waar je vader lid is. Omdat dit een intensief en zwaar traject is, is het goed dat je naast professionele begeleiding hierin ook pastorale hulp krijgt als dat mogelijk is. Daarnaast is het goed om tijdelijk geen contact meer te hebben met je vader, totdat deze man zich bekeert van zijn verkeerde weg.

Aan de andere kant, hij blijft wel je vader. Draag hem daarom ook op in je gebeden en vraag of Gods Geest hem geestelijk de voet dwars zet en hij zijn verkeerde weg erkent en belijdt. Ook dat is op een Bijbelse wijze eren van je ouders.

Redactie Vragenrubriek