Voetveeg

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Als (thuis)moeder van een jong groeiend gezin, heb ik een vraag over het klaar staan voor anderen. Ik vind het niet erg om iets voor anderen te betekenen. Daar haal ik ook wel weer voldoening uit.

Maar nu is het volgende het geval. In mijn kennissenkring heb ik iemand die vaak gebruik maakt van mij als oppas of makkelijk speeladres, om zelf ontlast te worden en dergelijke. Nu is dat op zich niet erg als het op een normale manier gaat. Maar ik heb sterk het idee dat ik gebruikt wordt. Ze kan erg nare opmerkingen maken. Mij erg neerzetten. Ook denkt ze alles beter te weten. Na zo’n bezoek voel ik me meestal gebruikt en ben ik boos op mezelf omdat ik geen grenzen aan geef als ze bijvoorbeeld te ver gaat met haar opmerkingen. Ik krijg het idee dat ze jaloers is op ons als gezin omdat het bij haar niet lekker loopt, in de zin van psychische problemen (niet van haar zelf). Daardoor voel ik me verplicht om ook voor haar klaar te staan.

Nu is mijn vraag: kan -en vooral mag- ik haar van me af stoten omdat ze me leegzuigt? Het voelt dubbel, mijn verstand zegt: zij behandelt je als voetveeg, dus hoef ik haar ook niet te helpen. Terwijl aan de andere kant mijn christenplicht zegt dat ik blij moet zijn dat ik niet in die situatie zit en dat we elkaar moeten helpen. Ik moet erbij zeggen dat ik niet goed voor mezelf op kan komen en snel over me heen laat lopen. Maar ik voel me hier niet goed bij.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Leer voor jezelf opkomen! Dat ís niet egoïstisch of je christenplicht verzaken. Iedereen heeft grenzen... het ‘elastiek’ zal ooit uitgerekt raken en dan knapt het. Dat lijkt nu een beetje het geval te zijn bij de verhouding met genoemde kennis: je voelt je er niet goed bij. Dat is een serieus teken om te zeggen: tot hier toe en niet verder!

Bedenk wel, hoe je tegen haar zal zeggen dat je niet meer gaat oppassen. Veel tact en wijsheid daarbij toegewenst. Nog een tip: iemand ‘afstoten’ is niet de bedoeling wanneer je een duidelijke boodschap af wilt geven: het moment en de toon van het gesprek zijn belangrijk. Laat je echtgenoot het woord voor jou doen als je het zelf (te) moeilijk vindt!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

assertiviteit
7 reacties
Han13
Beste vraagsteller,
Ik ben het helemaal met mw rots eens! Wat ondankbaar dat ze zó met jou om gaat, dat doe je toch niet met je 'oppas' en zeker niet met iemand die zo vaak voor je klaar staat!
Sterkte!
Pubermoeder
Herkenbaar verhaal! Ook jarenlang hier vaak kinderen over de vloer gehad en andersom kon het bijna nooit.Ik heb me daar vaak aan geërgerd maar durfde ook te weinig voor mezelf op te komen, nu de vriendschap tussen die kinderen over is blijft er een vervelende nasmaak over. Daarom is het belangrijk dat het van twee kanten komt en als het om bepaalde redenen niet kan , zoals bij ziekte of psychische problemen: toon je dankbaarheid in ieder geval voor de "opvang"! Laat het niet vanzelfsprekend zijn en niet te vaak! Sterkte!
tulp
Zolang je op 2 gedachten hinkt (willen helpen omdat er nood in dat gezin is maar niet gebruikt willen worden) zou je voor een tussenvorm kunnen kiezen. Je kunt ook soms wel en soms niet oppassen.
Maar het belangrijkste lijkt me dat je haar nare opmerkingen pareert.
Je wilt gerust helpen maar je hoeft natuurlijk niet alles over je heen te laten komen.
Ik kan me voorstellen dat je niet bij iedere rotopmerking gelijk een snedig antwoord klaar hebt. Wat je zou kunnen doen is van te voren wat bedenken. Bijvoorbeeld: 'dat vind ik geen aardige/prettige opmerking' of 'waarom zeg je dat?'
Dat laatste kun je goed oefenen: laat de ander maar uitleggen waarom ze het nodig vindt om zoiets onvriendelijks te zeggen. Dan kun jij je schouders ophalen: wat raar en onnodig om dat op die manier te zeggen.
Op die manier ligt het opeens bij haar en niet meer bij jou.
intro
Leestip: het boek Grenzen van Henry Cloud en John Townsend. Een erg helpend boek om te leren op een goede manier met je eigen grenzen om te gaan!
CrA
Beste vraagsteller, het is niet alleen christenplicht om iemand het helpen, maar ook om te wijzen op iemands onchristelijk gedrag. Dat deed Jezus ook. Toen Hij geslagen werd door een dienaar van de hogepriester bood Hij niet Zijn andere wang aan om op te slaan, maar Hij zei: “Als Ik verkeerd gesproken heb, bewijs dan wat er verkeerd is; maar als het terecht was, waarom slaat u Mij dan?”(Joh. 18:23) . Je handelt niet uit liefde tot je naaste, niet uit liefde tot jezelf en niet uit liefde tot God om in een soortgelijke situatie (daar moet je dan wel van overtuigd zijn) te handelen volgens Luk. 6:29.
coby6
Laat je niet misbruiken. Ik heb het een hele tijd gedaan, omdat ik het anders sneu vond voor het jochie en dan nam ik het als een stuk vuil behandeld worden maar op de koop toe. Toen tetterde die vader me een keer uit op straat omdat de onbetaalde nanny het niet goed genoeg deed en was het klaar. Dan maar niet spelen. Later heeft die vrouw wel sorry gezegd.
kip
'ze kan erg nare opmerkingen maken,en mij neerzetten,alles beter te weten.
dit zijn'' de valkuilen'' voor u.als u niet doet wat vrouw rots zegt hoor.
zo,n mens zou u nog n schuldgevoel kunnen aanpraten...

ja zo kunnen mensen zijn=vreselijk.
doe direkt wat vrouw rots zegt,voor uw eigen behoud, met takt[is n kunst]

want mensen die alles beter weten,wordt je n uitgerekt elastiekje van hoor...................
voor u niet makkelijk,omdat u al zoveel van uzelf heeft gegeven,sommige mensen zijn onverzadigbaar ,in het uitzuigen van hun naaste......

sterkte