In het Boek des levens komen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Nog niet zolang geleden heb ik lang gepraat met een vriendin over of je zelf kan geloven en in het Boek des levens kan komen. Kunt u hierin meedenken? Als God al heeft besloten wie in het Boek des levens staan dan maakt het niet uit en leef ik zoals ik wil, want bekering kan alleen voor de uitverkorenen.

Ik geloof dat je zelf kan kiezen om voor God te kiezen en dat je moet zorgen dat je in het boek des levens komt. En dat Judas, Ezau en Saul verloren zijn gegaan is hun eigen schuld, want ze hebben niet zelf voor God gekozen. Ik kan niet geloven dat God -als ik kinderen mag krijgen- ervoor kiest om ze naar de hel te sturen. Want God is gekomen om de hele wereld zalig te maken. De dwaze maagden die hebben niet oprecht voor God gekozen.

Ik vind dit moeilijk uit te leggen dat God net zo rechtvaardig als barmhartig is. Voor mezelf kan ik het accepteren, maar hoe kan ik dit uitleggen met het argument dat het dan niet meer uitmaakt hoe ik leef want God heeft me wel of niet verkoren?

Antwoord

Alle aspecten van jouw vraag -en meer nog- zijn inmiddels meer dan honderd keer in de vragenrubriek aan de orde geweest. Via de tag “uitverkiezing” kun je ze o.a. vinden.

De Bijbel is heel helder als het gaat om het kiezen voor God. In Romeinen 3:11 staat dat er niemand is die uit zichzelf God zoekt. Als dat wel gebeurt, is er dus iets anders aan de hand. Hieronder alvast wat artikelen die daar meer duidelijkheid over geven.

www.refoweb.nl/vragenrubriek/15897/kiezen-voor-jezus

www.refoweb.nl/vragenrubriek/15953/kiest-god-voor-ons-of-kiezen-wij-voor-god-

www.refoweb.nl/vragenrubriek/14427/voor-god-kiezen