Reisgenoten van Paulus

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag rondom Hand. 16. In Hand. 15 laatste 2 verzen, kiest Paulus ervoor om Silas als reisgenoot mee te nemen. In Hand. 16 de eerste verzen, ontmoet Paulus Timotheus, die vervolgens ook met Paulus mee gaat. Hij reist samen. Er staan dan ..."en zij"...  Daarna gaat het over: "wij", dus daar zou de schrijver van het boek Handelingen (Lucas) dus bij zijn? Hierna komt het gedeelte over Lydia en gaat het nog steeds over "wij". Al snel volgt het stuk over de dienstmaagd met een waarzeggende geest. Blijkbaar zijn alleen Paulus en Silas daarbij? Lucas en Timotheus zijn hier helemaal 'uit beeld'? Lees je vervolgens in hoofdstuk 17 (vers 14) dat Silas en Timotheus daar blijven en Paulus verder reist. Zijn deze hoofdstukken chronologisch opgebouwd?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Helaas gaat het in de kerk niet altijd goed. Dat heeft niets met de kerk te maken, maar wel met mensen. Markante figuren als Paulus en Barnabas krijgen onenigheid. Men komt tot het besluit dat men op deze wijze niet verder kan (reizen). Barnabas gaat vanaf dat moment verder met (Johannes) Markus en Paulus neemt Silas als reisgenoot voor het ene Evangelie. In de volgende hoofdstukken is Silas dus de metgezel van Paulus. In Handelingen 16 wil Paulus ook Timotheüs erbij hebben, omdat er van Timotheüs een goed gerucht uitgaat. Hierna reizen Paulus en zijn metgezellen verder en wensen het werk in Klein-Azië uit te bouwen.

In Handelingen 16:10 duikt hier voor het eerst de "wij-vorm" op. In de Kanttekeningen staat hierbij: "Daaruit blijkt, dat Lukas toen in het gezelschap van de apostel was." Dat vervolgens Paulus en Silas gegrepen worden, nadat een boze geest uitgeworpen is, betekent niet dat Timotheüs en Lukas "buiten beeld" zijn. Het verslag is opgetekend door "ooggetuige" Lukas. Bovendien was Paulus de leider en Silas werd gezien als zijn directe "rechterhand".

In een commentaar lees ik: "Ze grijpen Paulus en Silas, die zich nu als belangrijkste medewerker van Paulus uit het "wij" van het reisgezelschap losmaakt" (CNT). In Handelingen 17 wordt Paulus opnieuw belaagd. Het werk wordt hem onmogelijk gemaakt. Paulus wordt uit veiligheid weggezonden. Silas en Timotheüs worden genoemd als achterblijvenden (14). In vers 15 komt echter het verzoek dat zij zich opnieuw bij Paulus in Athene moeten voegen. Dit gebeurt echter pas in Handelingen 18:5. De vraag of dat alles chronologisch is, kan met "ja" beantwoord worden. Zij het met dien verstande dat we de geschiedenis van Handelingen niet mogen overvragen. Het gaat namelijk niet om de metgezellen van Paulus, omdat Lukas de focus richt op Paulus als het "uitverkoren vat" van Godswege.

Overigens fijn dat je zo met de Bijbel bezig bent. God zegene dit Woord aan jou en mijn hart.

Hartelijke groet,
Ds. E. Gouda, Nieuw-Lekkerland

Ds. E. Gouda

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

paulus