Bacteriële vaginose

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb een intieme vraag voor een huisarts. De vraag stel ik hier omdat dit anoniem is. Ik heb een intiem probleem. Mijn vagina stinkt heel erg. Ik heb geen infectie/schimmel of een soa. Dat is allebei getest, hoewel het laatste bij voorbaat al uitgesloten was. Ook heb ik vanwege mijn leeftijd een uitstrijkje gehad waar (gelukkig!) niets is uitgekomen. Ik was mij elke dag en heb al van alles uitgeprobeerd. Wassen met en zonder zeep. Koud of warm water. Vagina-douches en antischimmelcréme. Wel/geen inlegkruisjes. Ik draag altijd katoenen ondergoed. Soms (best vaak) ruik ik mijzelf. Ook mijn partner geeft dit dikwijls aan, waarna ik mij direct ga omkleden. Ik weet ook dat wij hierdoor minder vaak intiem zijn. Mijn partner geeft zelf ook aan deze geur niet prettig te vinden. Ik weet niet zo goed wat ik nog kan doen. Hoe kunnen mijn partner en ik hier het beste mee omgaan? We proberen de geur te negeren, maar ik schaam mij er erg voor.

Antwoord

Het valt van afstand natuurlijk niet te beoordelen wat er aan de hand is. Maar het verhaal doet me denken aan een gardnerella-infectie of (nadere naam) een bacteriële vaginose. Dit is een onschuldige verstoring van het evenwicht in de bacteriële flora van de vagina. Hoeft niet behandeld te worden, maar bij dit soort vervelende klachten is behandeling zeker mogelijk met metronidazol. Zie ook thuisarts.nl.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

vagina