Seksueel misbruikt door mijn broer

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 1 reactie

Vraag

In mijn jeugd ben ik langere tijd seksueel misbruikt door mijn broer. Dit heb ik gedeeld met mijn ouders en heb hier met mijn broer en zijn vrouw over gesproken. Verder heb ik het toen met niemand verder gedeeld. Ik heb kracht gevonden in het geloof en heb mijn broer ook mogen vergeven. Ik ben ook niet boos op hem meer. Het geheel heeft een plekje in mijn leven gekregen en heeft mij gemaakt tot wie ik ben.

Toen ik mijn huidige man leerde kennen, heb ik hier met hem over gesproken. Ook omdat ik merkte dat relaties bij mij nooit lang stand hielden. Hij was de eerste die het van mij wist en langzamerhand heb ik in de jaren die volgden het met meer mensen besproken. Tot voor kort wist niemand in de familie van mijn geheim. Nu heb ik het niet zo lang geleden met mijn zus besproken. Mijn zus vind het heel moeilijk om hier mee om te gaan, heeft het ook besproken met een andere broer en wil hierover in gesprek gaan, ook omdat zij in het verleden -wat ik nooit wist- problemen met deze broer heeft gehad. Ook bij haar is hij grenzen over gegaan.

Ik weet nu niet zo goed waar ik goed aan doe. Moet ik mijn broer vertellen dat ik het aan anderen verteld heb? Dat inmiddels meer mensen in de familie er van weten? Moeten we met de familie bij elkaar gaan zitten en het open gooien? Of moet mijn zus dit zelf met hem bespreken? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Antwoord

Wat mooi dat je met je ouders en met je broer en zijn vrouw hebt kunnen praten over het misbruik en dat je hebt kunnen vergeven. Inmiddels heb je ook met andere familieleden gepraat. Dat is begrijpelijk en ook goed, want familiegeheimen, waarbij sommige familieleden wel van een bepaalde zaak af weten en anderen niet geven vaak vroeg of laat problemen en een verstoord vertrouwen of onbegrip.

Wat jammer is maar helaas vaker voorkomt, is dat je broer, nadat jij met hem gepraat hebt en hem vergeving geschonken hebt, niet zelf naar je zus is gegaan en bij haar ook zijn zonden beleden heeft. Het roept bij mij de vraag op in hoeverre hij zelf berouw had van zijn daden.

Ik denk dat je zus het best zelf met hem in gesprek kan gaan, eventueel met jou of je andere broer erbij hem met zijn vroegere gedrag confronteert. Ik zou het niet zo snel in een familiegesprek opengooien. Ook al vind ik het uitermate zwak van je broer dat hij hier niet eerder zelf mee gekomen is, het roept ook wel heel veel op bij je broer maar ook bij andere familieleden als je hem voor de hele familie ter verantwoording roept.

Sterkte en wijsheid toegewenst!

Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

seksueel misbruik
1 reactie
cross
Beste vraagsteller,

Helaas spreek ik ook uit ervaring. Ik sta helemaal achter het antwoord dat je hebt gekregen. Ik zou daar wel met extra nadruk aan willen toevoegen dat het je broer is die verantwoordelijk is voor zijn daden. Omdat er meerdere mensen bij betrokken zijn is het een openbare zonde. Dat dit openbaar is is niet jouw schuld, maar de zijne. Dit kan, zoals in het antwoord naar voren komt, alleen opgelost worden door schuldbelijdenis.
Fijn dat je wilt/kunt meewerken aan een evt oplossing, zoals een familiegesprek. Ik hoop dat je ook je zus kunt begrijpen als zij dat (nog) niet kan.
Als toevoeging aan het antwoord: Sexueel misbruik valt onder het strafrecht. Het is mooi dat je vergeving kunt geven. Maar het was ook heel begrijpelijk geweest als je (evt daarnaast) naar Rom 13 melding of aangifte had gedaan.

Gods zegen in deze moeilijke situatie. Blijf bedenken dat, mocht dit voor verwijdering in de familie zorgen het komt door de daden van je broer. Goed om te merken dat je in liefde de beste keuzes wilt maken.