Tarief huishoudelijk hulp

Redactie Refoweb / 24 reacties

Vraag

Wat is een normaal tarief dat iemand aan jou uitbetaald voor huishoudelijk hulp per uur? Ik werk bij een vriendin drie uur, we hebben soms weleens een iets langere pauze. Maar ze geeft 25 euro. Ik heb aangegeven dat ik te weinig vond. Nu krijg ik van haar commentaar dat ze niet meer kan missen, terwijl ze twee auto’s rijden en naar mijn mening geld genoeg hebben. Nu mijn vraag dus: wat is een normaal tarief per uur?

Antwoord

Een gemiddeld uurtarief voor schoonmaakwerkzaamheden is zo’n 12,50 euro per uur. Als je zwart wordt betaald ligt dat vaak lager. Een tweede auto zegt overigens niets over de hoogte van het salaris, maar kan een noodzakelijk kwaad zijn. Tenminste als dit geen peperdure nieuwe auto’s zijn.

Tags in dit artikel:

belastingenhuishouden
24 reacties
Justinus
Hoe iemand de inkomsten uit huishoudelijk werk gaat verantwoorden is haar/zijn verantwoordelijkheid. Ik heb daar geen zeggenschap over en heb door een voorval jaren her 'leergeld' gegeven. Mevrouw maakte schoon in gezin A en ontving x-bedrag. Het bleek naderhand dat ze dat bedrag niet voor eigen gezin besteedde maar ze kocht er kinderkleertjes enz. voor en bracht deze naar alleenstaande moeder met kinderen. Of ze de inkomsten op gaf en de uitgaven als gift aftrok weet ik niet, ik kan me voorstellen dat niets op papier kwam en toch goed besteed werd...

Maar bij dit alles: het gaat hier alleen om de hoogte én niet om de verantwoording!
coby6
Ja dat kun je wel zeggen. Het gaat niet om verantwoording, maar 25 is kennelijk zo weinig, dat je je afvraagt of het zwart is of wit.
Als daar ook nog 7 euro belasting af moet, werkt ze 3 uur voor 18 euro.
Het is verboden wettelijk gezien, lees ik net, om onder het minimumloon te betalen.
Refokringen weet ik niet, maar in evokringen heb ik de rijkste krenterigste onderbetalers gezien die dachten: jouw pakkie aan of je het opgeeft aan de belasting en dan zo weinig geven, dat iemand in de verleiding kwam om het maar zwart te doen. Mijn broer vertaalt christelijke boeken. Nu heeft ie een baas die alles regelt, maar in het begin wilden ze 'm voor 2 cent per woord laten werken. Ja het is voor het evangelie. Dan moet je niet zoveel geld vragen. Ondertussen zelf wel lekker een dik vet inkomen hebben. Ja maar die en die vertaalt het gratis. Lekker hem een schuldgevoel aanpraten. Ja die en die is een huisvrouw en d'r man heeft een lekker inkomen. Dan kun je het gratis doen. Vraag die en die dan ook lekker en val hem niet lastig.
dorpeling
On topic, ik vind 10 euro per uur redelijk, met minder zou ik niet akkoord gaan.

Off-topic, over zwart werken of niet: mag niet, nee, maar wat ook niet mag?

Zóveel belasting van een een-verdiener vragen, dat het beetje wat de partner op deze maniet thuisbrengt héél hard nodig is om rond te kunnen komen!
Dus laat iedereen dat lekker zelf beslissen. Je kunt niet in iemands portemonnee kijken en misschien is het wel echt nodig.

En ik weet echt wel waar ik het over heb.
Ik heb ook als tienermoeder zwart gewerkt. Niet voor m'n lol, maar om na afloop naar de supermarkt te fietsen en een pak babymelkpoeder voor m'n dochtertje te kunnen kopen.
En ja, dat kan ik verantwoorden! Want moest ik haar dan honger laten lijden?

PS we wonen in Nederland en betalen altijd netjes, maar wel veel te veel, belasting (daarom erger ik me ook bont en blauw aan die bijstandtrekkers en andere binnenkomers die zomaar alles in de hand gedrukt krijgen. Maar dat is weer een ander verhaal) .
dorpeling
Uhh.. ik bedoel natuurlijk die bijstandtrekkers die wel kunnen maar niet willen werken, en denken slapend rijk te kunnen worden. Je weet wel , zoals die programma's van mensen die niet werken want de bijstand levert veel meer op.
Dit even ter verduidelijking, oor iemand daar weer over valt.. :)