God persoonlijk ervaren

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik geloof echt dat de Bijbel waar is, maar ondanks al mijn bidden en zoeken ervaar ik God niet persoonlijk. Hoe kan ik mijn hart geven aan Iemand die ik niet ervaar?

Antwoord

Beste lezer,

Het probleem zit inderdaad in ons hart en niet in God. Begin er maar mee om dat aan de Heere te belijden! Maar daarbij mag je ook het verlangen naar Hem toe uitspreken om Hem te kennen en Hem lief te hebben. Ook hierin geldt: “Al wat u ontbreekt schenk Ik, zo gij `t smeekt, mild en overvloedig”. Maar ik heb al zolang gelezen en gebeden, zeg je. Weet je dat er een is die graag wil dat je ermee ophoudt? Dat is de duivel. Maar blijf aanhouden, zowel in het gebed als in de lezing van Gods Woord. Lees de geschiedenis in Exodus 17 maar eens: Mozes hield (overigens met ondersteuning van anderen!) aan om de staf naar de hemel op te heffen.

Bedenk ook dat 'ervaring' niet voorop staat. Het gaat allereerst om: geloof ik de Heere op Zijn Woord? Als een dokter mij zegt dat ik ziek ben, voel ik dat misschien helemaal niet zo. Maar het is wel zo! Zo is het ook met ons: de Heere zegt ons dat wij zondaren zijn, of we dat nu voelen of niet. Ga daarmee tot de Heere en bid ook dat de Heilige Geest het je daadwerkelijk doet zien.

Ga voor jezelf ook na of er dingen zijn in je leven die je niet eerlijk voor de Heere hebt beleden. Dat kan namelijk de doorwerking van de Heilige Geest in de weg staan; lees Ps. 32 maar. Wees ervan overtuigd dat de Heere een belofte heeft voor mensen die Hem van nature niet zoeken en die Hem toch niet meer kunnen missen: “Wie Mij vroeg zoeken zullen Mij vinden”!

Een hartelijke groet en Gods zegen toegebeden, ds.  P. D. J. Buijs

Tags in dit artikel:

geloof en gevoel